Mandy Gelling-Potharst geeft "The Lincoln Lawyer - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 8 juli 2022.
4
0

The Lincoln Lawyer - Seizoen 1

De serie The Lincoln Lawyer is gebaseerd op het tweede boek van Michael Connelly, The Brass Verdict.

Veel lezers van MijnSerie weten dat ik een groot fan ben van de series Bosch en Bosch: Legacy. The Lincoln Lawyer is van dezelfde schrijver en Bosch en Mickey Haller zijn zelfs halfbroers. Iin sommige boeken van Connelly kruisen ze zelfs elkaars pad. De kans dat ze elkaar in de series tegenkomen is nihil, maar wie weet in de toekomst. Beide series hebben een tweede seizoen gekregen, dus ik sluit niets uit.

Terug naar The Lincoln Lawyer. Haller is advocaat die een jaar uit de running is geweest. Dit komt door een ongeluk en de daaropvolgende verslaving aan pijnstillers. Haller (Manuel Garcia-Rulfo, Goliath) komt terug en hoe. Hij erft een advocatenkantoor en min of meer tegen wil of dank erft hij daarbij ook een spraakmakende zaak van een dubbele moord op de echtgenote en minnaar van Trevor Elliott (Christopher Gorham, Insatiable), een software-tycoon.

I lose this case, and I’m just a guy who got a second chance and fell flat on his face.

Op zijn telefoon heeft hij twee belangrijke mensen staan; wife one is Maggie (Neve Campbell, House of Cards (2013) en wife two is Lorna (Becki Newton, Divorce). De laatste is vooral zakelijk heel belangrijk, de eerste is nog steeds zijn grote liefde. Ze hebben samen ook een tienerdochter Hayley (Krista Warner). Haller werkt het best vanuit een rijdende auto, hij heeft dan ook een paar Lincoln auto’s - let ook op de nummerborden van de auto’s het is een leuk detail - in zijn garage staan. Hij neemt Izzy Letts (Jazz Raycole, The Quad) aan als chauffeur, dat blijkt een match made in heaven. Ze worden dan ook goede vrienden.

The Lincoln Lawyer

You’ve never heard of me because I make it a practice not to be heard of.

De opbouw van de serie is nagenoeg hetzelfde als Bosch, je merkt in alles de hand van Connelly. En ook jazz speelt in deze serie weer, net als in Bosch, een belangrijke rol. Wat erg prettig is in The Lincoln Lawyer is dat er tijd wordt genomen om het één en ander uit te leggen over het juridisch proces. Bijvoorbeeld de juryselectie en hoe dat precies in zijn werk gaat. Garcia-Rulfo is charmant en weet een geloofwaardige Haller neer te zetten. Niet overdreven en schijnbaar op zijn gemak als advocaat.

De rest van de cast doet het prima. Toch wil ik Dennis 'Cisco' Wojciechowski (Angus Sampson, Bump) nog even los benoemen. Niet omdat hij het geweldig doet, maar hij lijkt niet op zijn plek. Niet als detective/onderzoeker voor Haller, maar ook niet als verloofde van wife two. Ik zie en voel de connectie niet. Cisco zorgt wel hier en daar wel voor zeer aardige one-liners.

Los Angeles ziet er hetzelfde uit als in Bosch en ook Haller heeft een prachtig uitzicht over de stad vanaf zijn terras. De overeenkomsten met Bosch zijn frappant en niet te missen, maar toch is The Lincoln Lawyer een geheel eigen serie met een eigen gezicht en kleur. Dat maakt de serie leuk om naar te kijken. Het grote voordeel dat het maar tien afleveringen heeft, het te zien is op Netflix en dat het heel vlot wegkijkt. Bingen is hier zeker aan te raden.

De advocaat met de leuke chauffeur en grappige nummerborden heeft zeker wel een 8,5 verdient.
Volg The Lincoln Lawyer
Bury Your Past