8
anonymous geeft "The Level - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 13 Mei 2019.
1
0

The Level - Seizoen 1

‘Foute’ politiemensen zijn een geliefd onderwerp voor misdaadschrijvers. In de regel zijn zulke dienders dan ‘fout’ om redenen die ieder mens als verwerpelijk zal beschouwen: geld, vrouwen of andere egoïstische motieven. Maar er is ook een ander ‘fout’, een waarvoor je best nog sympathie kunt opbrengen. Over dat soort ‘fout’ gaat het in de zesdelige Britse serie The Level.

De serie werd in het najaar van 2016 uitgezonden door ITV en vertelt het verhaal van Nancy Devlin (Karla Crome, Under The Dome), een DS van de National Crime Division in London. Ze is opgegroeid in wat doorgaans ‘weinig stabiele familieomstandigheden’ heet. Een bullebak van een vader – politieman nota bene – met losse handjes, een psychiatrische moeder. Nancy was als kind dan ook liever niet thuis. Eigenlijk voelde zij alleen warmte bij haar vriendin Hayley (Laura Haddock, Da Vinci’s Demons) en haar ouders. Letterlijk zegt zij in een van de afleveringen: ‘Jouw vader leerde me hoe een echte vader hoort te zijn.’ Helaas heeft deze vader, Frank Le Saux om precies te zijn, ook een duistere kant. In de bovenwereld is hij de eigenaar van een florerend transportbedrijf, in de onderwereld een handelaar in drugs. Als Nancy dat ontdekt, kan zij het echter niet over haar hart te verkrijgen professioneel te reageren en ervoor zorgen dat hij voor de rechter komt. In plaats daarvan bewerkt zij voortaan ieder politierapport waarin de naam Frank Le Saux voorkomt. Zodat deze steeds weer de dans ontspringt. In die zin is zij dus ‘fout’; behoorlijk fout.

Wonder boven wonder komt zij daar lange tijd mee weg, tot zij op een dag medeslachtoffer wordt van Franks liquidatie. Even nog kan zij denken dat zij ook deze keer buiten schot kan blijven – in figuurlijke zin wel te verstaan – maar als er een kogel gevonden wordt met haar bloed eraan, haar dna, rolt zij van de ene moeilijke situatie in de andere. Haar rol moet hoe dan ook verborgen blijven. Maar al snel merkt zij dat er minstens één persoon van haar dubbelrol afweet en die persoon lijkt ook haar uit de weg te willen ruimen. En als het er dan ook op lijkt dat die persoon nauwe banden met de politie onderhoudt, wordt Nancy’s leven wel erg ingewikkeld.

Dat geldt overigens voor meerdere personages. Wie speelt precies welke rol, wie kan ik nog vertrouwen? Die vraag speelt bijvoorbeeld ook haar partners DS Sam ‘Gunner’ Martin (Noel Clarke) en Kevin O’Dowd (Rob James-Collier, Downton Abbey) parten. En welke belangen heeft Hayleys ex Shay Nash (Joe Absolom (Thorne: Scaredy Cat), die plotseling opduikt en bijzonder geïnteresseerd is in een verdwenen vrachtwagen? Met wie is hij vriendjes en met wie per sé niet?

De makers van The Level zijn erin geslaagd van het verhaal een waar kat-en-muisspel te maken, met dien verstande dat er meerdere katten zijn en minstens zo veel muizen. Als kijker krijg je overigens vanaf de vierde aflevering geleidelijk aan meer informatie; meer ook dan de personages en dat levert een boeiend effect op dat in de narratologie ‘emotionele spanning’ heet. Wij weten bijvoorbeeld al lang wie de mol in het rechercheteam is, terwijl Nancy nog compleet in het duister tast en de man in kwestie blind vertrouwt.

Toch houdt de scenarioschrijver nog wel een paar kaarten tot de laatste aflevering tegen de borst en dat levert aan het eind nog een aantal verrassende ontdekkingen op. Bijvoorbeeld over de rol die Frank Le Saux’ vrouw Cherie (Amanda Burton, Silent Witness) speelde. Burton is hier opnieuw op haar best, zoals we haar kennen uit andere series: charmant, beminnelijk maar ook altijd wat gereserveerd. En daarvoor heeft zij ook deze keer een goede reden. Ze weet al jaren dat haar man haar regelmatig bedroog en bij meerdere vrouwen kinderen verwekte. Daaraan iets veranderen lukte haar nooit en dus leerde zij ermee te leven. Maar aan het eind blijkt dat zij in het geniep een ultieme wraakactie heeft voorbereid.

Te vaak worden persoonlijke geschiedenissen er in misdaadseries aan de haren bijgesleept om het verhaal wat te verrijken; dan hadden ze net zo goed gemist kunnen worden. Dat is in The Level niet het geval. Natuurlijk gaat het allereerst om de vraag wie Frank Le Saux vermoordde en waarom, maar Nancy’s persoonlijke verhaal is minstens zo boeiend en belangrijk, onder meer doordat het knap in het hoofdverhaal is verweven. Over het einde zijn de meningen verdeeld; niet iedere kijker bleef met een goed gevoel achter. Maar die truc kennen we inmiddels: ze moet ervoor zorgen dat er een luide roep om MEER klinkt; concreet: The Level 2. Maar daarover is nog niets bekend.
Volg The Level
Episode 6
Episode 6