Bo Verhoef geeft "The Letter for the King - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 27 Maart 2020.
5
0

The Letter for the King - Eerste aflevering

Stop alles wat je nog weet van het boek en alle gedachtes en gevoelens die je bij het boek had heel ver weg.

Ik zeg het maar gelijk: was je vroeger gek op het boek De brief voor de Koning van Tonke Dragt? Stop alles wat je nog weet van het boek en alle gedachtes en gevoelens die je bij het boek had heel ver weg. Want helaas, zoals bijna altijd bij boekverfilmingen, is er van het oorspronkelijke verhaal weinig overgebleven. Pas als je de serie kijkt zoals je andere series kijkt, onwetend en onbevangen, dan kun je genieten van deze serie. Ik ga dan ook niet de hele tijd vergelijkingen maken met het boek, want het is gewoon anders en dat moet je accepteren. Vind je dat onmogelijk? Kijk de serie dan vooral niet, want je houdt er in dat geval geen leuke serieavond aan over. Ja, ik vind het ook jammer en ja er had zo veel meer in gezeten. Maar Netflix komt desondanks wel met een super fijne nieuwe Netflix Original: The Letter for the King.

De serie gaat over Tiuri (Amir Wilson, His Dark Materials), een zoon van een bekende sjamaan uit Eviellan en tevens schildknaap uit het koninkrijk van Dagonaut. Zijn vader is vermoord door (de mannen van) Prins Viridian (Gijs Bloem, Vals), één van de twee zoons van de koning van Unauwen. Viridian was op de magische krachten van Tiuri’s vader en die van andere sjamanen uit. Met deze magische krachten wil prins Viridian de macht grijpen in alle koninkrijken. Na de dood van zijn vader is Tiuri geadopteerd door ridder Tiuri de Dappere (David Wenham, Les Norton). Nu verwacht iedereen van Tiuri dat hij, net als zijn stiefvader, een ridder zal worden.

Om ridder te worden, moet Tiuri een aantal beproevingen doorstaan. In de eerste aflevering zie je hoe Tiuri het doet in deze beproevingen en maak je kennis met veel belangrijke personages uit de serie. De laatste proef van Tiuri en de rest van de schildknapen speelt zich af in een gesloten kapel. Hij mag er niet uit en hij mag niet met de anderen praten. Tot er op de deur wordt gebonsd en iemand om hulp vraagt. Als Tiuri of een van de anderen naar buiten gaat, mogen ze geen ridder meer worden. Maar Tiuri voelt aan dat de man echt dringend hulp nodig heeft en gaat toch naar buiten. Wat er dan gebeurt? Ik zou zeggen, vind een comfortabel plekje op de bank en ontdek het zelf!

Amir Wilson zet een mooie versie van Tiuri neer, maar ik ben niet compleet weg van hem. Mijn aandacht gaat sneller naar andere acteurs, zoals de Nederlandse acteurs Yorick van Wageningen (Koning Favian) of Gijs Blom, die een fantastische bloeddorstige schurk speelt (Prins Viridian). Eigenlijk zou de hoofdrolspeler het meest moeten blijven hangen, maar bij mij zijn het de andere acteurs die de show stelen. Gelukkig maakt het voor het verhaal niet uit welk personage meer eruit springt, want het spannende verhaal zelf zorgt ervoor dat je enorm geboeid blijft.

Het camerawerk is fantastisch, de sets zijn prachtig en de kostuums maken het echt helemaal af.

De serie is opgenomen in Nieuw-Zeeland en in Tsjechië. Beide bevatten ze perfecte locaties voor een middeleeuwse wereld vol burchten, kastelen, uitgestrekte wouden, velden en prachtige weidse beelden. Netflix heeft echt iets moois neergezet. Het camerawerk is fantastisch, de sets zijn prachtig en de kostuums maken het echt helemaal af. Toch vond ik deze eerste aflevering nog niet meteen heel sterk. Ik merkte dat ik er echt wel in moest komen, ondanks dat ik het verhaal uit mijn hoofd ken. Misschien was ik dus zelf wel te veel bezig met vergelijkingen maken in mijn hoofd, daarom het advies om dat zelf niet te doen. Alleen als je het boek loslaat, kun je echt helemaal genieten van deze serie denk ik. Dus doe dat vooral, want zes afleveringen zijn zo voorbij!
Volg The Letter for the King
When the Blood Moon Rises
When the Blood Moon Rises