Thomas ten Veldhuijs geeft "The Last of Us - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 18 april 2023.
10
0

The Last of Us - Seizoen 1

Een serie vol spanning, actie en goed acteerwerk. The Last of Us kan zeker worden aangemerkt als een van de betere videogame verfilmingen.

Naast het kijken van series en het recenseren daarvan kan ik van tijd tot tijd ook genieten van het spelen van videogames. Eén van mijn favoriete videogame reeksen is The Last of Us, waarvan inmiddels twee delen op de Playstation zijn uitgebracht. Dat komt mede door het ijzersterke verhaal daarvan. Bij de aankondiging van de serie was ik dan ook erg enthousiast. Na het kijken van het eerste seizoen ben ik dat nog steeds. Het was namelijk een erg goede serie!

The Last of Us
© HBO

The Last of Us gaat over (hoofdzakelijk) Joel (Pedro Pascal, Narcos) en Ellie (Bella Ramsey, Game of Thrones), die in een wereld leven waarvan het grootste gedeelte van de wereldbevolking ten onder is gegaan door een infectie afkomstig van paddenstoelen. Vrij snel in de serie vormen de twee voornoemde personages een duo dat een gezamenlijke missie heeft. Uiteraard krijg je ook mee wat de twee personages al hebben beleefd en wat voor invloed dat heeft gehad op hun karakter.

Ook al is er actie en is de serie erg mooi gemaakt, centraal staat het verhaal en de drama. De kijker leeft helemaal mee met de personages en zal zich proberen voor te stellen hoe het is om in zo’n wereld te leven. Tegelijkertijd kan je nog steeds op het puntje van je stoel zitten als een “clicker” op een van de personages afrent.

Het zijn de mensen die vaak de monsters zijn

De serie is een vrij trouwe verfilming van de eerste videogame uit The Last of Us reeks. Veel kleine details zijn erin verwerkt, bijvoorbeeld dat Ellie wel eens in haarzelf praat en dat ze graag stripboeken leest. Ook de gitaar van Joel komt voorbij. Uiteraard zijn er ook veel nieuwe elementen toegevoegd en is de verhaallijn wat aangepast. Ik vond het bijvoorbeeld een goede toevoeging dat er ook naar de internationale impact wordt gekeken. Daarnaast is aflevering drie een mooie emotionele verdieping van het verhaal. Het eerste seizoen bestaat uit tien afleveringen met ieder een duur tussen de 43 en 81 minuten.

Zoals eerder benadrukt zijn het verhaal en drama de kracht van de serie. Het gaat erom hoe het is om te leven in een wereld waarin er (gemuteerde) geïnfecteerde mensen zijn die de overlevenden aanvallen. Meer in het bijzonder krijg je te zien wat mensen in zo’n situatie doen. Sommigen grijpen de macht terwijl anderen gehoorzame volgers worden. Een ding is duidelijk, het zijn de mensen die vaak de monsters zijn, niet de geïnfecteerden.

De kwaliteit van de serie ligt hoog. Acteerwerk is erg goed, de muziek is minimalistisch maar zet de sfeer perfect neer en de spanning en actie is ook op hoog niveau. Vanaf de eerste scene zit je er meteen in en na afloop van de laatste scene wil je dat het verder gaat. Gelukkig is er een tweede seizoen aangekondigd dat naar alle waarschijnlijkheid een deel van de tweede videogame zal verfilmen.

Kortom: The Last of Us is een goede serie, ongeacht of je de videogame hebt gespeeld. De cast is erg overtuigend, er zit spanning in en er is geen moment van verveling. Het is naar mijn idee dan ook een van de beste videogame verfilmingen tot nu toe. Ik ben erg benieuwd of het tweede seizoen dit niveau kan voorzetten. Hoe dan ook, ik ga het kijken!

Op basis van het voorgaande krijgt het eerste seizoen van The Last of Us een welverdiende 9.
Volg The Last of Us
Look for the Light