Nienke de Boode geeft "The Last of Us - Eerste aflevering (sneak peek)" een 9.
Geschreven door Nienke de Boode op 11 januari 2023.
18
0

The Last of Us - Eerste aflevering (sneak peek)

Op 10 januari kreeg MijnSerie de kans om de eerste aflevering van de nieuwe HBO-serie The Last of Us te bekijken.

Zombies zijn niet nieuw, post-apocalyptische verhalen zijn niet nieuw en zelfs het verfilmen van videogames is niet nieuw. Toch lijkt het erop dat HBO hier wél iets nieuws heeft. De eerste aflevering van hun gloednieuwe serie The Last of Us is een boeiend eerste hoofdstuk van wat een geweldig eerste seizoen van een nieuwe HBO-hit zou kunnen worden.

Laten we bij het begin beginnen. De serie is gebaseerd op de gelijknamige videogame uit 2013. Het uitgangspunt is eenvoudig maar angstaanjagend: wat als schimmels zo evolueren dat ze mensen kunnen parasiteren? Dit wordt niet zo subtiel voorspeld aan het begin van de aflevering, waar we kijken naar een tv-interview uit de jaren zestig waarin een wetenschapper deze angstaanjagende mogelijkheid uitlegt. Natuurlijk laat de rest van de aflevering zien dat dit inderdaad werkelijkheid wordt.

Het eerste deel van de aflevering speelt zich af in 2003. Ons hoofdpersonage, Joel Miller (Pedro Pascal, The Mandalorian), wordt geïntroduceerd via zijn pre-apocalyptische leven in een klein stadje in Texas. We ontmoeten zijn dochter Sarah (Nico Parker, The Third Day) en zijn broer Tommy (Gabriel Luna, Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.) terwijl ze hun alledaagse leven leiden. Tijdens het kijken weet je wat er gaat gebeuren, maar dit maakt het niet saai. Integendeel; je ziet langzaam hoe de personages zich realiseren dat er iets enorms aan de hand is. Het is vrij duidelijk voor ons als kijkers waar het verhaal naartoe gaat, maar de personages zijn zich er pijnlijk niet van bewust totdat het te laat is. Dit deel is op zo'n manier gefilmd en uitgevoerd dat het je aandacht vasthoudt, ook al weet je precies wat er gaat gebeuren voordat het gebeurt. Het einde van het eerste deel is, net als het begin van de game, hartverscheurend.

The Last of Us
© HBO

Het tweede deel van de aflevering speelt zich af in het heden. Joel is een smokkelaar geworden in Boston, wat is veranderd in een toevluchtsoord voor degenen die erin geslaagd zijn niet besmet te raken. Of tenminste, dat is wat wordt gepropageerd door de militaire groep die er het voor het zeggen heeft. Niet iedereen gelooft dat de militaire groep het beste met iedereen voor heeft; de rebellengroep Fireflies probeert de militaire dictatuur te verslaan. In dit tweede deel van de aflevering komen we er al snel achter dat de Fireflies een meisje genaamd Ellie (Bella Ramsey, Game of Thrones) gevangen hebben genomen en dat ze haar de stad uit willen krijgen. Wanneer dat helemaal misgaat, raken Joel en zijn partner Tess (Anna Torv, Mindhunter) erbij betrokken en nemen zij het wegsmokkelen over. En zo begint het verhaal van de serie.

Het verhaal zelf is niet per se zo innovatief, dus wat maakt de serie zo goed? Allereerst is het acteerwerk fenomenaal. De emoties (of misschien de onderdrukking ervan in het geval van Joel) worden door zowel Pascal (eerste en tweede deel) als Parker (eerste deel) heel goed op het scherm gebracht. Ramsey slaagt erin een Ellie neer te zetten die zowel arrogant, geïntrigeerd, als bang is, soms allemaal tegelijk. Mijn enige kritiek zou zijn dat de arrogantie soms een beetje overdreven geacteerd is, maar dit is maar een klein puntje van kritiek.

We zien hoe onze doodnormale, alledaagse wereld heel snel in een ramp kan veranderen

Verder is de wereld die de serie laat zien angstaanjagend. We zien hoe onze doodnormale, alledaagse wereld heel snel in een ramp kan veranderen. De serie benadrukt (soms letterlijk) dat het engste niet noodzakelijkerwijs de schimmel is; het is waar mensen toe in staat zijn wanneer zo’n ramp zich voltrekt. En dat is wat je ziet; we zien hoe iedereen probeert te overleven, door te vechten, door in het leger te zitten, door te smokkelen of soms gewoon door waardeloos werk te doen, zoals het verbranden van de lichamen van geïnfecteerde voor een klein beetje geld. In die zin is de serie angstaanjagend in zijn ogenschijnlijk realistische weergave van hoe het leven zou zijn na de Apocalyps: als we het al zouden overleven, heb je je dierbaren verloren en eindig je in armoede en besteed je je dag aan het schoonmaken van de riolen of het verbranden van de lichamen.

De echte vraag is nu of de makers van de serie (trouwens dezelfde makers als van Chernobyl) de kwaliteit kunnen vasthouden gedurende de rest van het seizoen en eventuele seizoenen die nog komen. Dit eerste hoofdstuk is in elk geval veelbelovend.

The Last of Us wordt vanaf 15 januari uitgezonden op HBO Max.
Volg The Last of Us
Look for the Light