7.5
Peter Rotthier geeft "The Last Kingdom - Seizoen 4 (dvd)" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 10 februari 2021.
2
0

The Last Kingdom - Seizoen 4 (dvd)

Het vierde seizoen van de viking-reeks The Last Kingdom. In tegenstelling tot Vikings, dat een algemeen historisch beeld geeft van deze bevolkingsgroep uit de vroege middeleeuwen, speelt deze serie zich grotendeels af in Engeland.

In dit vierde seizoen voelt Uthred dat het tijd is om opnieuw op het voorplan te treden en wat volgens hem zijn geboorterecht is op te eisen. Ondertussen is koning Alfred overleden en opgevolgd door zijn zoon Edward. Hoewel ze tegenstanders zijn, beseffen zowel Edward als Uthred dat ze moeten samenwerken om vrede te verkrijgen en te behouden. Natuurlijk loopt dit niet van een leien dakje. Zowel intern als extern komt het gevaar op hen af en blijft het hard werken om de droom van Alfred om een verenigd Engeland te creëren een Huzarenstukje te zijn.

Zoals in de voorgaande seizoenen wordt er ook in dit vierde seizoen geregeld naar de wapens gegrepen en krijg je als kijker heel wat gevechtsscenes te verwerken. Maar ook de kuiperijen aan het hof van Edward worden nadrukkelijk in de verf gezet. De rode draad in het hele verhaal blijft echter Uthred, die overal een voetje tussen zet en zo belangrijk blijft in elke ontwikkeling die het land ondergaat.

Toch krijg ik meer en meer de indruk dat er tijdens dit vierde seizoen minder moeite is gedaan om de stijgende lijn van deze serie verder te zetten. De makers teren vooral op het succes van de eerdere seizoenen en blijven die trend herhalen, zodat de evolutie in de personages minder om het lijf heeft dan voorheen. Ze proberen die personages wel verder uit te werken, maar ze weten iets minder de juiste snaar te raken dan in het verleden.

Toch blijft The Last Kingdom een aangename serie om naar te kijken en zelfs om te bingewatchen is deze serie uitermate geschikt. Als extraatje krijg je bij deze dvd ook nog een item over The Making of Season 4. Niet echt spectaculair als extraatje bij een schijfje, maar de laatste jaren mogen we al blij zijn als een dvd-release een minimum aan extra's aanbiedt.
Volg The Last Kingdom
Episode 10
Episode 10