7.5
Ron Schoonwater geeft "The Last Kingdom - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 19 september 2016.
5
0

The Last Kingdom - Seizoen 1

Deze serie is gebaseerd op een reeks historische romans van Bernard Cornwell, The Saxon Stories. Een vergelijking met de populaire serie Vikings is snel gemaakt. The Last Kingdom is echter minder groots van opzet, zeker als het gaat om actie- en vechtscènes. Het voelt daardoor realistischer dan de bekende tegenhanger, mede omdat de serie zich netjes houdt aan de historische gebeurtenissen rond het jaar 872 en verder.

De serie gaat over de fictieve personage Uhtred van Bebbanburg (Alexander Dreymon, American Horror Story). Zijn Saksische vader en oudere broer sneuvelen in de strijd met de Danes (de Vikingen) en Uhtred wordt als jonge jongen, samen met Brida (Emily Cox, Rammbock), gevangen genomen. Na het verraad van zijn oom groeit Uhtred op bij graaf Ragnar. Na het beschermen van de dochter van Ragnar groeit Uhtred op als een gewaardeerd familielid en wordt onderdeel van de Danes. Wanneer Ragnar verraderlijk vermoord wordt, schuift men de schuld in zijn schoenen. Uhtred en Brida besluiten te vluchten en staan voor een moeilijke keuze. Kiezen voor de Danes en hun onschuld bewijzen of vluchten naar het laatste overgebleven Engelse koninkrijk, Wessex. Drijfveer van Uhtred blijft in de hele serie echter de wraak op zijn oom en het terugwinnen van Bebbanburg. Het levert verschillende avontuurlijke verhalen op waarin liefde, verlies, wraak en onderlinge trouw een rol spelen.

The Last Kingdom

Het verhaal van Uhtred speelt zich af tegen de achtergrond van historische gebeurtenissen die, uiteindelijk, hebben geleid tot het ontstaan van Groot-Brittannië. De kracht van The Last Kingdom is dat men dat verhaal zo waarheidsgetrouw mogelijk verteld. Zo is Alfred de Grote, koning van Wessex, een fysiek zwakke, zeer gelovige, koning, maar wel een meester in strategie en erg goed belezen. Iets wat in die tijd nog niet zo normaal was. Alfred wordt magistraal, kwetsbaar en sterk, gespeeld door David Dawson (Peaky Blinders). Tegenstander Guthrum (Thomas W. Gabrielsson, Arn – The Knight Templar) is een brute, maar eveneens slimme, krijgsheer. De Danes zijn er dan ook niet voor niets in geslaagd om de andere koninkrijken, bijvoorbeeld Northumbria en Mercia, in hun macht te krijgen. De veldslag om Winchester, de vlucht van Alfred en de slag bij Edington zijn allemaal historisch accuraat. De fictieve, belangrijke, rol van Uhtred is hierin goed gevonden.

The Last Kingdom is een prima avonturenverhaal en als je als kijker oplet, krijg je nog genoeg historisch besef mee ook. Toch zijn er ook wat kritische punten te maken over de serie. De onbegrensde emoties, opgedaan bij de Danes, laten Uhtred regelmatig in de steek. Zelfs na verschillende waarschuwingen blijft hij de fout ingaan. Soms levert het onwaarschijnlijke situaties op. Zo wordt hij slechts relatief mild bestraft bij het emotioneel binnentreden bij een katholieke mis waar koning Alfred aanwezig is. In die tijd ondenkbaar gezien de macht van de kerk. Daar zou de inbreng van beschermheer en priester Beocca normaal gesproken niets aan afdoen. Daarnaast is bij de ontsnapping aan de Danes, wanneer Uhtred samen met anderen uitgeleverd is als gijzelaar, wel voor de erg makkelijke oplossing gekozen. Tot slot is het natuurlijk storend dat iedereen Engels spreekt in plaats van de oorspronkelijke taal. Al was het maar van de Danes, want het Saksisch is ook niet te vergelijken met de huidige Engelse taal. Er is bijvoorbeeld ook niet gekozen voor de oplossing van Vikings, met korte introducties in een andere, vaak onverstaanbare, taal waarna het overgaat in Engels. Maar ja, bij Amerikaanse en Engelse series weten we inmiddels niet beter.

The Last Kingdom

Ondanks die minpuntjes is The Last Kingdom een goede serie. Het spel tussen fictie en historische gebeurtenissen is prima uitgewerkt. Zelfs zo goed dat Uhtred best een onderdeel had kunnen zijn van de winst van de Saksen op de Danes. Wel is Cornwell iets te veel fan van zijn eigen afkomst, want in zijn stamboom zitten verschillende Uhtreds. Daardoor wordt de hoofdrolspeler soms iets te veel een superheld. Aan de andere kant is het acteerwerk sterk, zijn de scenes mooi geschoten en is het verhaal goed verteld. Het is al met al ruim voldoende om fans van historisch drama en avontuur van begin tot einde te boeien. Het is dan ook niet voor niets dat seizoen twee al is aangekondigd door BBC America en Netflix.
Volg The Last Kingdom
Episode 10
Episode 10