8
anonymous geeft "The Last Kingdom - Eerst aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 22 Oktober 2015.
0
0

The Last Kingdom - Eerst aflevering

The Last Kingdom is het eerste boek van de Saxon Stories boekenreeks, geschreven door Bernard Cornwell. Het boek werd in 2004 uitgegeven en in de zomer van 2014 besloot BBC America er een televisieserie van te maken, kosten: 10 miljoen Pond. Na Poldark en Outlander is dit de derde verhalenreeks die in 2014 tot televisieserie wordt omgezet. The Last Kingdom doet je denken aan Engeland, aan Engelse legers, vechtend voor een verenigd Koninkrijk. Het doet je denken aan koningen, koninginnen, edelen aan het hof en boerendorpen, die gebouwd zijn aan de voet van reusachtige kastelen. De eerste aflevering van The Last Kingdom laat iets heel anders zien. De pilot begint met de intocht van de Vikingen, die Engeland willen plunderen.

The Last Kingdom

Wie Vikings volgt, kent de namen, de verhalen en de woeste daden van de Vikingen. Als je de eerste aflevering van The Last Kingdom bekijkt, komen sommige namen je bekend voor. Niet alleen de namen van de goden komen regelmatig voorbij, maar ook Ragnar komt voorbij. Als volger van zowel The Last Kingdom als Vikings, is het even omschakelen. De Vikingen zijn niet zo stoer als in Vikings, maar na een paar minuten is die omschakeling gemaakt en zit ik in het verhaal. Na de intocht van de Vikingen volgt natuurlijk een enorm gevecht waarbij aan beide kanten velen doden vallen. Een van die doden is de vader van de jonge Osbert (Tom Taylor, Doctor Foster). De tien jarige Osbert, zoon van een Engelse edelman, wordt gevangen genomen door de Vikingen en krijgt de naam Uhtred. Als slaaf moet hij werken voor de oude Ragnar (Peter Gantzler, Borgen), de koning van de Vikingen.

De jonge Uhtred is op dat moment de oudste van de familie en wordt daarmee de eigenaar van een groot stuk land in Engeland. Maar als slaaf van de Vikingen kan hij niet veel. De oom van Uhtred, Ælfric zet alles op alles om de jonge jongen vrij te krijgen. Hij doet dit niet voor de jonge Uhtred, maar voor zichzelf. Als hij de jongen in handen krijgt, kan hij hem vermoorden en wordt Ælfric de eigenaar van het land. Wat Ælfric zich echter niet realiseert is dat de oude Ragnar de jonge Uhtred als zijn zoon begint te zien en alles zal doen om hem bij zich te houden. Met de gevangenneming van Uhtred wordt ook Brida meegenomen. Zij en Uhtred krijgen een hechte band en groeien samen op. Als op een dag tijdens het spelen in de bossen, de dochter van Ragnar seksueel misbruikt wordt door Sven, neemt Ragnar wraak. En dat voorval zal de rode draad zijn tijdens de volgende zeven afleveringen van The Last Kingdom.

Halverwege de pilot zien we Uhtred (Alexander Dreymon, American Horror Story) veranderen van jonge jongen in een stoere man, een krijger, die vecht voor de Vikingen, met de oude en jonge Ragnar (Tobias Santelmann, Homeland) en de extroverte Brida (Emily Cox, Tatort) aan zijn zijde. Hij vecht tegen de Engelsen, met de op wraak beluste Sven op zijn hielen.
Tot zover in het kort een klein stukje uit de eerste aflevering van The Last Kingdom. Er is natuurlijk zoveel meer te zien in deze pilot, er zijn meer verhaallijnen en er is zoveel te ontdekken in de wereld van zowel de Vikingen als ook de Engelsen.

The Last Kingdom heeft me verrast. Ik verwachtte een serie te zien over koningen, maar kreeg een geschiedenisles over Vikingen

The Last Kingdom heeft me verrast. Ik verwachtte een serie te zien over koningen, maar kreeg een geschiedenisles over Vikingen. Een erg interessante les, al zeg ik het zelf. Feiten en verzonnen verhalen zijn ineen geweven, waardoor er een mooi staaltje televisiewerk ontstaat. Toch zitten er ook fouten in The Last Kingdom. Een ooglap die ineens aan de verkeerde kant zit, is één zo'n voorbeeld. Gelukkig maakt het verhaal van The Last Kingdom veel goed. Vooral de oudere Uhtred is erg leuk om naar te kijken en samen met Brida, die haar hart op de tong heeft en erg ad rem is, maakt dat het verhaal helemaal compleet. Met hier en daar een vleugje humor, heeft serie alles in zich om uit te groeien tot een prachtig verhaal. De serie is gemaakt door dezelfde makers die ook Downton Abby op hun naam hebben staan. The Last Kingdom zal echter voor de kijkers meer weg hebben van Game Of Thrones, dan van Downton Abby.
Een leuk feit van The Last Kingdom: het heeft een Nederlands tintje. Rutger Hauer neemt de rol op zich van de blinde en voormalig vikingvorst: Ravn.

Op 22 oktober 2015 zal The Last Kingdom in Engeland op BBC2 in première gaan.
Voor het acteerwerk, de prachtige omgeving, de stoere Vikingen en het verhaal geef ik The Last Kingdom een 8. Dit ondanks de fout geplaatste ooglap en het Engelse accent van de Vikingen.