7.5
Mandy Gelling geeft "The Interceptor - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 4 juli 2015.
0
0

The Interceptor - Eerste aflevering

Kunnen die Britten dan echt geen slechte televisieseries maken? Vast wel, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen. Zo ook met The Interceptor. De serie is weer degelijk en goed in elkaar getimmerd. Wat meteen opvalt is dat de hoofdpersoon niet gelikt en perfect in elkaar zit. Hij is menselijk en heeft zo zijn fouten. Marcus (Ash) Ashton (O.T. Fagbenle, Looking) doet zijdelings, heel even, denken aan Luther. Hij zou de broer, of zeker familie, kunnen zijn van de boomlange detective uit de gelijknamige serie. Gelukkig voor The Interceptor vergeet je dat snel en komt het na een kleine tien minuten kijken niet meer in je op.

Ash is een eigenzinnige douane opsporingsambtenaar, getrouwd met twee prachtige dochters, die meer wil. Hij ligt dan ook overhoop met zijn leidinggevende, die hem niet de ruimte wil geven die hij nodig heeft. Als een routineklus dan ook vreselijk fout gaat is voor Ash de maat vol. Hij wil de echte boeven, de drugsbaronnen, vangen en niet de dealers of gebruikers. Die kans krijgt hij en hij verpest het ook weer bijna. Maar omdat Ash meer dan uitstekend de puntjes kan samenbrengen, krijgen wij nog zeven afleveringen van deze prima Britse politieserie die net een beetje anders is.

Wat dat anders is kan ik moeilijk uitleggen, het is meer een gevoel. Ash is niet de gelikte rechercheur die wel even alles oplost. Hij liegt, leugentjes om bestwil (?), tegen zijn vrouw Lorna (Jo Joyner, EastEnders) en hij drinkt af en toe net even te veel. Zijn partner Tommy (Robert Lonsdale, Silent Witness) is een beetje een kluns, als hij een verdachte achtervolgen moet struikelt hij over een kinderwagen. Maar Ash en Tommy passen wel op elkaar en Ash gaat door roeien en ruiten om zijn partner te wreken.

The Interceptor weet je door Ash geboeid te houden. Het verhaal moet duidelijk nog op gang komen in de komende zeven afleveringen. Maar het begin is gemaakt. De humor is typisch Brits en ook de grote drugsbaas (Trevor Eve, Waking the Dead) is op en top Brits. Met andere woorden: hij ziet er niet uit als drugsbaron. Eerder een zakenman, dit keer zonder bolhoed, en duidelijk iemands liefhebbende opa. De actie zit ook goed in elkaar en is geloofwaardig. De achtervolging die in de eerste aflevering zit is zo goed gedaan dat je meer wilt zien.

Ik zou zeggen: kom maar op met de rest van The Interceptor. Een degelijk in elkaar gedraaide Britse serie die niet verveeld. 7,5 punten en er zitten zeker meer punten aan te komen als ze het niveau van de eerste aflevering vast weten te houden en zelfs weten te vergroten.
Volg The Interceptor
Episode 8
Episode 8