7.5
Lucas Verbunt geeft "The Innocents - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 7 september 2018.
3
0

The Innocents - Seizoen 1

Ik heb het mijn missie gemaakt om alle Netflix Originals te gaan bekijken. Al een tijdje geleden eigenlijk, omdat ik alle Netflix series stiekem heel erg goed vind. Op een enkele na zijn alle originele series (die ik tot nu toe heb gezien) bij mij in de smaak gevallen. The Innocents is geen uitzondering op deze regel. Dit is een spoiler-vrije recensie.

The Innocents is een Brits-Noorse dramaserie waarin we ons focussen op tienerkoppel June (Sorcha Groundsell) en Harry (Percelle Ascott) die samen van huis wegrennen omdat June gaat verhuizen. De goed uitgeplande vluchtpoging wordt verstoord wanneer het koppel ontdekt dat June bovennatuurlijke krachten heeft. June kan transformeren in iemand anders, zoals de Engelse taal het noemt, ze is een ‘shapeshifter’.

De cast is onbekend in Hollywood, maar het acteerwerk is zeer sterk. Guy Pearce (When We Rise) is de enige grote naam in de lijst. De serie is Engelstalig, maar heeft die donkere Scandinavische vibe die we kennen van andere series uit deze regio. Tussen het Engels door horen we soms een zinnetje Noors, hierdoor word je weer even extra aan het scherm gebonden (als je toch even op je telefoon aan het kijken was). Als er Noors wordt gesproken moeten de meeste van ons namelijk wel degelijk de ondertiteling lezen.

The Innocents voegt weer een nieuwe soort serie toe aan Netflix’ rijtje met dramaseries.

De serie heeft een langzame start. Het begin lijkt op een alledaags tienerdrama en had niet meteen mijn attentie. De spanning werd langzaam opgebouwd en pas bij aflevering drie (van de acht) zat ik echt aan de buis gekluisterd. Echter, toen de spanning eenmaal aanwezig was, was het ook echt spannend. De gehele serie heb ik in zo’n drie dagen gekeken (het zijn immers maar acht afleveringen) en dat was vooral omdat ik moest weten wat er ging gebeuren.

Het plot is vrij direct. Er zijn niet heel veel zijtakken die het verhaal ingewikkeld maken en het verhaal is opgebouwd met een duidelijk begin, middel en eind. Dit maakt de serie een goede binge-serie. Het directe plot betekent niet dat het verhaal voorspelbaar is, er zijn veel mysteries die zich gaandeweg ontrafelen, maar deze horen bij het hoofdverhaal. Hierdoor blijft de serie spannend, moet je blijven nadenken over de ‘hoe zit dit nou?’-vraag, maar word je tegelijkertijd niet afgeleid door veel subplots.

De karakters van The Innocents zijn goed uitgewerkt, naar mijn idee. June en Harry zijn typische tieners, wat naïef in hun wereldbeeld en ze denken dat ze de hele wereld aankunnen. Vijanden zitten verborgen achter goede redenen en krijgen een uitgewerkt achtergrondverhaal waardoor we weten waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Ik ga niet te veel vrijgegeven over overige karakters omdat dit eventuele spoilers zouden kunnen bevatten.

The Innocents voegt weer een nieuwe soort serie toe aan Netflix’ rijtje met dramaseries. Nog niet eerder was er een bovennatuurlijk tienerdrama te vinden in het originele aanbod. Ik vind het positief dat Netflix verschillende genres probeert en niet met te veel van hetzelfde komt. The Innocents is een frisse nieuwe serie, niet te lang en met genoeg spanning. Het heeft goed uitgewerkte karakters en een duidelijk plot. Bovendien was de cliffhanger spannend en geeft het de ruimte voor een tweede seizoen.

The Innocents is pas kortgeleden uitgebracht, maar ik hoop op een vernieuwing vanuit Netflix. Ik verwacht dat we op dit nieuws nog eventjes moeten wachten, maar aan de kwaliteit van de serie ligt het niet. Ik geef The Innocents een 7,5. De langzame start heeft wat punten gekost en een serie is nooit perfect. Punten worden door mij ook vrij gevoelsmatig gegeven. Een 7,5 is hoog is mijn perceptie. Laten we hopen op een tweede seizoen en onthoud het mantra: ‘Keep calm, come to no harm’.
Volg The Innocents
Everything. Anything.
Everything. Anything.