8
Thomas ten Veldhuijs geeft "The Haunting - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 22 november 2020.
10
0

The Haunting - Seizoen 2

Het tweede seizoen van The Haunting, ook wel The Haunting of Bly Manor genoemd, is net als het eerste seizoen gebaseerd op een boek. Het eerste seizoen ging over het boek The Haunting of Hill House van schrijfster Shirley Jackson en vond ik een erg sterke en spannendste serie. Voor het tweede seizoen heeft regisseur Mike Flanagan het verhaal gebaseerd op het boek The Turn of the Screw (1898) van Henry James. Het verhaal speelt zich af in het in Engeland gelegen landhuis Bly Manor. Alhoewel het qua spanning en schrikmomenten minder intens was dan het eerste seizoen, vond ik het tweede seizoen wederom sterk.

...while atmospheric, Bly Manor delivers few truly piercing scares - TV Guide

Ik zal de twee seizoenen zo min mogelijk met elkaar proberen te vergelijken aangezien het verschillende verhalen zijn. Gezien de deels gelijke cast, manier van filmen, opbouwen van het narratief en de setting, zal dat onvermijdelijk toch gebeuren.

Het tweede seizoen (verder: ‘Bly Manor’) is voor het grootste gedeelte trouw aan het verhaal van The Turn of the Screw. Wel speelt het zich voornamelijk af in de jaren 80 van de vorige eeuw in tegenstelling tot de jaren 40 van de 19e eeuw. Daarnaast zijn de achtergrondverhalen van personages verder uitgewerkt, meer relevant gemaakt voor deze tijd en zijn er een aantal personages toegevoegd. Met betrekking tot de aanpassingen was ik erg onder de indruk van hoe The Turn of the Screw was uitgewerkt voor Bly Manor en hoe het verhaal verder was uitgediept. Het boek zelf vond ik namelijk een stuk minder diepgaand en spannend in vergelijking tot Bly Manor.

[image-230981]

Het personage waar het voornamelijk om gaat is de Amerikaanse Dani Clayton (Victoria Pedretti: You), die als au pair gaat werken bij Bly Manor. Ze moet daar zorgen voor Flora (Amelie Bea Smith: EastEnders) en Miles (Benjamin Evan Ainsworth: Emmerdale Farm), twee kinderen die hun ouders zijn verloren. Al vrij snel wordt het duidelijk dat het landhuis spookt. Door de serie heen komt de kijker, onder andere door middel van flashbacks, erachter hoe dat komt en wie er allemaal ronddwalen op het landgoed van Bly Manor. Dat zorgt voor veel spannende momenten en meerdere plottwists.

Net als het eerste seizoen zijn er in Bly Manor veel verborgen geesten die je als kijker kan spotten. Dat geeft een leuke extra dimensie aan de serie en maakt het verhaal zeker een stuk griezeliger. Wel zaten er dit maal een stuk minder schrikmomenten in en vond ik de uiteindelijke conclusie(s) minder sterk dan bij het eerste seizoen. Maar in alle eerlijkheid hadden de makers de lat ook wel erg hoog gelegd met het eerste seizoen. Op het gebied van horrorverhalen behoort Bly Manor naar mijn idee nog steeds tot een van de betere.

Met een mooie setting, goede cast, sterke dialogen en opbouwende spanning is Bly Manor een must voor de horrorliefhebbers. Het verhaal is sterk opgebouwd waardoor je steeds wil weten wat er verder gaat komen. Niet alles heeft een bevredigende conclusie, maar er blijft voldoende mysterie en spanning inzitten waardoor je snel door de negen afleveringen van totaal meer dan acht uur kijkplezier heen vliegt. Hopelijk komt er nog een derde seizoen van The Haunting. Er zijn in ieder geval voldoende horrorboeken die als bronmateriaal gebruikt kunnen worden.

Op basis van het voorgaande geef ik het tweede seizoen van The Haunting een welverdiende 8.
Volg The Haunting
The Beast in the Jungle