Lucas Verbunt geeft "The Haunting of Hill House - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Lucas Verbunt op 4 januari 2019.
4
0

The Haunting of Hill House - Seizoen 1

Some things can't be told. You live them or you don't. But they can't be told.

Net voor Halloween ging op Netflix het langverwachte The Haunting of Hill House in première. Deze Netflix original is geïnspireerd door de roman van Shirley Jackson. In eerste instantie werd de serie verkocht als een echte horrorserie en ook al ben ik niet bekend met het horrorgenre, ik kan concluderen dat het meer een dramaserie is dan een horrorserie.

The Haunting of Hill House draait om de familie Crain die in de Jaren 90 in Hill House komt te wonen. De familie is van plan het huis op te knappen en vervolgens weer verder te gaan. Alles gaat niet volgens plan en het huis verandert de levens van de Crains voor eeuwig, met drastische gevolgen. Het verhaal speelt zich af in het heden en het verleden en switcht continu tussen de twee.

The Haunting

Het acteerwerk in de serie is ijzersterk. De ontzettend goede monologen worden op een indrukwekkende en geloofwaardige manier overgebracht. De cast bestaat voor een groot gedeelte uit kinderen, maar ook deze zijn ontzettend goed. Vooral Kate Spiegel als Theo Crain en Carla Gugino (Wayward Pines) als Olivia Crain staken er bovenuit naar mijn mening. Daarnaast speelt de Nederlandse Michiel Huisman (Game of Thrones) een grote rol in de serie.

Zoals gezegd zijn de monologen en dialogen ontzettend sterk. Elke aflevering valt er een nieuw puzzelstukje op de goede plaats en dit maakt het erg interessant om te kijken. The Haunting of Hill House is zeker een langzamere serie. De spanning hangt als een grote wolk over alle gebeurtenissen heen, maar het verhaal kruipt vooruit. Vaak stoort dit mij in een serie, maar in dit geval was het juist iets dat mijn aandacht vasthield.

Mom says that a house is like a body. And every house has eyes and bones and skin. A face.

The Haunting of Hill House is misschien geen echte horrorserie, zoals men horror zou omschrijven, maar het is zeker een ontzettend goed familiedrama. Ik kan mij echter voorstellen dat iemand die met horror verwachtingen de serie ingaat, enigszins teleurgesteld kan zijn. Dat terzijde, The Haunting of Hill House is gewoon heel goed en intrigerend.

Iets dat nog even speciaal genoemd moet worden is Hill House zelf. Want wat is dat een prachtig huis. Het decor is prachtig en de manier waarop het huis wordt weergegeven brengt het nog meer tot leven. De regie, het camerawerk en de special effects maken het helemaal af. De serie eindigt niet met een open einde. Het verhaal wordt mooi afgesloten en als het aan mij ligt blijft het hierbij. Een goed verhaal is af wanneer het af is, dan hoeft er niets meer gezegd te worden. Dat is hier ook het geval. Er is nog geen nieuws over een tweede seizoen van Netflix, noch heeft het bedrijf bevestigd dat het hierbij zal blijven. We zullen het zien.

Van mij krijgt The Haunting of Hill House een 9.0! De surrealistische elementen en het intrigerende puzzelverhaal hebben mij ontzettend vermaakt. Het script was ontzettend sterk en dat geldt ook voor het acteerwerk, de regie en het decor. Voor een horror-serie had er wat meer horror in gemogen, maar stiekem heb ik die horror eigenlijk niet zo gemist.
Volg The Haunting
The Beast in the Jungle
The Beast in the Jungle