7.5
Bartwin v/d Pols geeft "The Grinder - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 25 Oktober 2015.
0
0

The Grinder - Eerste aflevering

Stel: jij werkt al jarenlang als advocaat voor je vader in het gezinsbedrijf. Misschien ben je dan wel niet de beste advocaat in de wereld en mis je wat charisma, je werkt hard en eerlijk voor je zaken. En dan komt na jaren je broer om de hoek kijken die als acteur furore heeft gemaakt als een onverzettelijke, charismatische advocaat in de hitserie The Grinder. Na jaren lijdzaam toezien hoe hij als tv-ster de wind mee had, blijkt zijn broer ook nog eens een nieuwe uitdaging te zoeken. En die ook te hebben gevonden. Hij wordt namelijk advocaat, in het familiebedrijf. Logisch, toch?

Dit overkomt Stewart Sanderson, gespeeld door Fred Savage (voornamelijk bekend van The Wonder Years en meer recent van Austin Powers in Goldmember). Zijn pa Dean Sr. (William Devane, 24 en Jesse Stone) kan zijn geluk niet op: zijn beide zoons samen aan de slag in zijn bedrijf! Bovendien trekt de aanwezigheid van Dean Jr. als tv-ster de nodige nieuwe klanten. Ook de kinderen van Stewart lopen met hun oom/tv-ster weg en zelfs zijn vrouw ziet wel wat in de samenwerking.

The Grinder draait vooral rondom de tegenstellingen en energie tussen de beide hoofdrolspelers en broers in de serie

Dean Jr. wordt gespeeld door Rob Lowe (o.a. Brothers & Sisters, Parks & Recreation) die met zijn looks en natuurlijke charme heerlijk inspeelt op zijn beroemdheid als tv-ster in The Grinder. Geheel onwetend en op basis van zijn sterallures pakt hij gevraagd en vooral ongevraagd de lopende zaken op. Immers, dankzij zijn jarenlange ervaring als hoofdrolspeler in The Grinder weet hij toch heus wel wat hij moet doen. Of zoals Dean Jr. concludeert terwijl hij zijn zonnebril op zet: “You pick a thing or two up along the way”.

De eerste aflevering van de komedie serie The Grinder (de echte serie…) draait vooral rondom de tegenstellingen en energie tussen de beide hoofdrolspelers en broers in de serie, Stewart en Dean Jr. Waar de brave Stewart doorgaans kiest voor veiligheid voor alles, kent Dean Jr. maar 1 weg: de meest uitgesproken, risicovolle optie. Met zijn charismatische glimlach en bravoure lapt hij speels alle wetten van de advocatuur aan zijn laars tot de grote frustratie van zijn meer serieuze broer. Die is immers echt advocaat en moet toezien hoe hij ineens moet samenwerken met zijn tegenpool. Beide acteurs spelen hun rol met verve en dat levert de nodige grappige momenten op. Dean Jr. neemt bijvoorbeeld op onnavolgbare wijze de rol van rechter over in de rechtszaal, springt schalks op de jurybanken voor een meer emotioneel

Een luchtige, grappige komedie serie met een prettige cast

pleidooi, en tekent bezwaar aan en keurt dit goed in dezelfde beweging. Rob Lowe is geknipt voor deze rol. Met gemak verplaatst hij zich in zijn rol en schmiert er soms op los. Tegelijkertijd ligt hier ook wel de zwakte van de serie: hoe realistisch is het dat iemand zonder diploma klakkeloos de rechtsgang kan beïnvloeden? Gelukkig houden de schrijvers van de serie hier rekening mee en kan zelfs "Guus Geluk" Dean Jr. niet op basis van zijn allure alles voor elkaar krijgen. Dan helpt het als je kan samenwerken met iemand die wat balans brengt.

De eerste aflevering van The Grinder toont een serie die zichzelf niet al te serieus neemt en dankbaar inspeelt op de charme van Rob Lowe en de verongelijkte reacties van Fred Savage. Geregeld pakt dat goed uit en leveren de fratsen van Dean Jr. en de frustratie van Stewart grappige momenten op. Dus als je zoekt naar een luchtige, grappige komedie serie met een prettige cast dan zit je met The Grinder goed.
Volg The Grinder
Full Circle
Full Circle