Henk Vernout geeft "The Gifted - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Henk Vernout op 31 januari 2018.
2
0

The Gifted - Seizoen 1

It’s time to make a new world – Polaris

De nieuwe mutanten-serie uit het X-men universum heeft zijn debuutseizoen erop zitten. De nieuwe serie, die gebaseerd is op verschillende Marvel-strips, begon zijn eerste seizoen veelbelovend. Maar blijft het bij een veelbelovend begin of trekt The Gifted deze lijn door naar het hele seizoen?

The Gifted
© FOX

Voordat ik de kritische dan wel positieve punten beschrijf, eerst een korte uitleg waar deze serie om draait. Reed Strucker (Stephen Moyer, True Blood) en zijn vrouw Caitlin (Amy Acker, Person of Interest) komen er in het begin van het seizoen achter dat hun kinderen mutanten zijn. Dit is nogal gecompliceerd aangezien vader Reed een aanklager van mutanten is. Wat volgt is een verhaal met veel verschillende (sommigen bekender dan anderen) mutanten, een tegen mutanten strijdend agentschap, geheime verbonden en veel visueel spektakel.

Laat ik beginnen met de vraag uit de eerste alinea te beantwoorden. Is het hele eerste seizoen van The Gifted net zo goed als de pilot? Nee. Is het dan alleen maar bergafwaarts? Ook niet. Het niveau van het seizoen golft nogal heen en weer en dat ligt grotendeels aan de schrijvers.

Zoals ik zei schiet The Gifted relatief goed uit de startblokken. Eens, het is vrij ‘deze-route-is-al-honderd-keer-bewandeld’, maar vreemd genoeg boeiden de karakters voldoende om door te kijken. Ergens had ik tijdens het kijken van het begin van dit seizoen zoiets van: ‘eindelijk weer eens een ‘normaal’ begin van een serie, en niet al die vreemde twisten die verhaaltechnisch nergens op slaan’. Toch zakt dit seizoen halverwege wat door het ijs. Door een te laag tempo qua verhaal, stagneert de hele boel nogal en begint het bijna te vervelen. Zelfs tijdens het eerste deel van het finale tweeluik betrapte ik mezelf erop dat ik op Facebook zat te kijken. Toch gaat de serie er met een knal uit en leggen ze het grondwerk voor, wat ik nu inschat, een veel beter tweede seizoen. *Kuch* Hellfire Club *Kuch*.

[image-92004]
In het acteerwerk zit nogal veel verschil. De eerdergenoemde Amy Acker speelt uitstekend de warme, betrouwbare en beschermende moeder. Daarnaast is ook Emma Dumont (Aquarius) als mutant Polaris iemand om in de gaten te houden. Hoewel ook zij wat wegvalt tijdens de mindere momenten dit seizoen, beschouw ik haar als een van de betere acteurs van The Gifted. Een speciale vermelding is er voor Skyler Samuels (American Horror Story), die Esme speelt. Hoewel ze pas laat in het seizoen geïntroduceerd wordt, speelt ze een hele bijzondere rol. Ik wil geen grote spoilers geven, dus hierbij houdt mijn omschrijving van haar op!

De special effects van The Gifted zijn voor een televisieserie dik in orde. Uiteraard ziet de ene er beter uit dan de ander, maar toch voelen de visuele uitingen van de superkrachten van alle mutanten erg ‘natuurlijk’ aan. In hoeverre dat ‘natuurlijk’ kan zijn.

Wat wel erg opvalt, in negatieve zin, is de slechte audiomontage van verschillende afleveringen. Het gebeurt weinig dat het me zo opvalt wanneer een stuk tekst van een acteur ingesproken is of dat het ‘real-life’ geluid is. Het opgenomen geluid, hetgeen achteraf over de beelden gemonteerd wordt, klinkt soms zo anders waardoor dit enorm afleidt. En dat is wat mij betreft een amateuristische fout voor een serie van FOX.

Inmiddels is The Gifted vernieuwd met een tweede seizoen, dus we kunnen er gelukkig achter komen hoe het verhaal verder gaat. Dat is iets wat deze serie goed doet. Zoals ik net al schreef eindigen ze dit seizoen met nogal een cliffhanger, daardoor kan ik niet wachten op het tweede seizoen. Eens, ik ben gewoon een beetje een sucker voor dit soort series.

Een 7,5!
Volg The Gifted
oMens