5.5
Ron Schoonwater geeft "The Fourth Man - Seizoen 1 (DVD)" een 5.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 februari 2020.
1
0

The Fourth Man - Seizoen 1 (DVD)

De miniserie The Fourth Man (Den fjärde mannen) is gebaseerd op het tweede boek van de trilogie Välfärdsstatens fall van de Zweedse schrijver Leif G.W. Persson. The Fourth Man is een opvolger van de miniserie Death of a Pilgrim (En pilgrims död) waarin jaren na dato wordt geprobeerd om alsnog de moord op Minister-president Olof Palme op te lossen. Verschillende personages uit deze miniserie zijn ook aanwezig in The Fourth Man.

[image-56168]

Het verhaal wordt nogal rommelig gebracht.

Een moord eind jaren tachtig. De politie doet onderzoek, maar komt, mede door de eigen incompetentie, niet tot het vinden van de dader. In de huidige tijd komt de zaak weer bovendrijven in een heel andere onopgeloste zaak. Op 24 april 1975 is de West-Duitse ambassade in Stockholm bezet geweest door Duitse terroristen. Het is bekend dat er steun was van Zweedse sympathisanten. De vraag is wie die sympathisanten zijn. In drie afleveringen van een uur wordt gepoogd het verhaal te vertellen.

Grootste probleem bij deze miniserie is dat er vaak tussen de verschillende periodes (1975, 1989 en nu) geschakeld wordt. Gevolg is dat het als kijker lastig is je te identificeren met een van de hoofdrolspelers. Het verhaal wordt nogal rommelig gebracht. Vaak is er aandacht voor randzaken die helemaal niets van doen hebben met het verhaal, waarschijnlijk in een poging de personages meer karakter te geven. Het maakt het volgen van The Fourth Man lastig. Bovendien is er weinig spanningsopbouw, want het is al snel duidelijk wie de vierde man is. The Fourth Man probeert op gekunstelde wijze een politiek verhaal te verweven met een detective. Het mislukt op bijna alle fronten.

The Fourth Man bewijst dat een grote groep bekende acteurs geen garantie is voor een goede televisieserie. Pas in de derde aflevering, die zich grotendeels in het heden afspeelt, kan men laten zien wat men waard is. Dan worden de verschillende verhaallijnen tot een aardig einde geknoopt. Opvallend en typisch aan deze miniserie is dat het staartje wel heel lang uitgerekt wordt.

Den fjärde mannen
© SVT

The Fourth Man had gezien het verhaal de kans om iets spannends te worden. Ook de keuze in acteurs zorgt voor hooggespannen verwachtingen. Helaas doet de uitwerking de miniserie de das om. Gezien de relatief korte duur hadden de makers gefocust moeten blijven op het hoofdverhaal. Helaas kiest men ervoor om bijna elk karakter een plek te geven. Daardoor wordt iedereen oppervlakkig en pakt het verhaal de kijker absoluut niet. Een gemiste kans. Gezien de populariteit van Zweedse televisieseries kan ik me voorstellen dat Lumière deze serie uit 2014 wilde uitbrengen, maar de kwaliteit rechtvaardigt deze keuze niet.
Volg Den fjärde mannen
Episode 3
Episode 3