9
Ron Schoonwater geeft "The Expanse - Seizoen 4" een 9.
Geschreven door Ron Schoonwater op 3 januari 2020.
3
0

The Expanse - Seizoen 4

Wat een weergaloos goed seizoen! Het vinden van een stabiele thuisbasis voor de serie (Amazon Prime) heeft The Expanse goed gedaan. Dat geldt ook voor de aanpak wat betreft beeld en geluid. Zeker als je televisie 4K Ultra HD en HDR aan kan en je een goede geluidsinstallatie hebt. Wat een mooie scherpe beelden en wat een geweldig palet aan kleuren.

The Expanse
© Syfy

Dit seizoen gaat het eigenlijk om vier verhaallijnen. De eerste speelt zich af op Ilus. Dit is een van de planeten achter de, in seizoen drie geopenbaarde, ring. De bemanning van ruimteschip Rocinante komt op Ilus terecht tussen de strijd van Gordelaars (Belters) en de corporatie RCE. Ze komen ook bloot te staan aan buitenaardse gevaren. Het tweede verhaal vindt plaats op Aarde waar UN wereldleider Chrisjen Avasarala in een politieke verkiezingsstrijd raakt met Nancy Gao. Het derde verhaal is op Mars waar voormalig militair Bobbie verstrikt raakt in de onderwereld. Het vierde verhaal gaat over de interne strijd tussen de Gordelaars. De Gordelaars stellen zich enerzijds op als trouwe bondgenoot van Mars en Aarde als bewaker van de toegang van de ring. Aan de andere kant is de onvrede onder de Gordelaars zo groot dat zij het cordon bij de ring doorbroken hebben. Daardoor ontstaat er een bittere interne strijd. Het versterkt bovendien het al aanwezige wantrouwen tussen de verschillende partijen. Dat wantrouwen wordt verder gevoed als er een sterke meedogenloze leider onder de Gordelaars opstaat.

Als de makers de opgaande lijn van de afgelopen seizoenen weet vast te houden, dan heeft Amazon Prime een goudmijn in haar bezit.

The Expanse levert sciencefiction die wat betreft achtergrond te vergelijken is met het huidige leven. De Gordelaars zijn arbeiders die vaak door de arrogantie en het machtsvertoon van Aarde en Mars in het verdomhoekje zitten. Aarde en Mars zijn onderling constant aan het bekvechten over wie de meeste macht heeft. De onderlinge oorlog heeft beide partijen echter verzwakt. Vooral op Mars is die tanende macht voelbaar. Het levert een wereld in verval op. Ooit machtig, maar nu vooral bezig met overleven. Op Aarde is er dit seizoen aandacht voor de politieke strijd. De ene partij wil omzichtig omgaan met de gevaren van de nieuw ontdekte planeten achter de ring. De negatieve ervaring met het buitenaardse protomolecuul ligt hieraan ten grondslag. De andere partij ziet alleen maar kansen om de nieuwe planeten te koloniseren en exploiteren. Aangezien de Gordelaars op Ilus al de eerste stap hebben gezet wil men niet wachten. De verhoudingen worden extra op scherp gezet omdat de Gordelaars hun kans zien om zich te verbeteren in deze verschoven machtsbalans.

The Expanse
© Syfy

Dit seizoen is er veel aandacht voor de onderlinge relaties. De personages worden verder dan ooit uitgediept. Toch blijft er voldoende aandacht voor spanning en actie. Het heeft soms bijna Star Trek-achtige proporties wanneer The Rocinante een ander ruimteschip moet redden. The Expanse is een erg goede, misschien wel de beste, sciencefiction serie van dit moment. Het heeft alles wat een goede serie nodig heeft. Een sterk verhaal, fantastische effecten, perfecte beelden, spanning en actie. Na het weifelende eerste seizoen is deze televisieserie steeds beter geworden. Als de makers de opgaande lijn van de afgelopen seizoenen weet vast te houden, dan heeft Amazon Prime een goudmijn in haar bezit.
Volg The Expanse
Babylon's Ashes
Babylon's Ashes