7
Emile Goessens geeft "The Exorcist - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Emile Goessens op 25 december 2016.
1
0

The Exorcist - Eerste aflevering

Regelmatig komt het voor dat een film of een serie ergens op gebaseerd is, zoals een korte film of een boek. Zowel de film(reeks) als de serievorm van The Exorcist zijn gebaseerd op het boek met de gelijknamige titel van de auteur William Peter Blatty. De gemiddelde horror liefhebber heeft ongetwijfeld al minstens een deel gezien. Zelf heb ik in een grijs verleden een of meerdere delen van de film gezien, maar wist niet dat het gebaseerd was op een boek. Ik keek zelf niet echt uit naar de serie, omdat het toch als een remake (al dan niet in serievorm) aanvoelt en deze meestal tegenvallen. Uiteindelijk heb ik toch de stap gewaagd aan de eerste aflevering van The Exorcist.

We maken kennis met pater Tomas Ortega (Alfonso Herrera, Sense8) die een Mexicaanse afkomst heeft en zijn opa altijd al heeft gedroomd dat hij de eerste Mexicaanse pater in Amerika zal worden. Nadat hij zijn dienst in de kerk heeft afgerond, maakt hij een praatje met de kerkgangers. Hier valt ook Angela Rance (Geena Davis, Thelma & Louise) onder. Angela is getrouwd met Henry Rance (Alan Ruck, Greek) en de moeder van twee dochters: Casey Rance (Hannah Kasulka, The Fosters) en Kat Rance (Brianne Howey, Red Scare). Angela blijkt een goede band te hebben met pastoor Ortega. Al snel merkt Angela dat er vreemde dingen in het huis gebeuren. Ze hoort vreemde geluiden en een van haar dochters gedraagt zich vreemd. Ze belt pater Ortega op voor hulp en hij staat zonder verdere kennis voor haar deur om te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Angela beweert dat er zich demonen in het huis bevinden, maar pater Ortega probeert haar gerust te stellen en zegt dat demonen niet bestaan.

Niet alleen bij Angela gebeuren er vreemde dingen. Ook pater Ortega maakt vreemde dingen mee. Zo heeft hij opeens dromen die zich afspelen in het verleden waarbij niemand hem ziet. Dit is dus geen droom maar een visioen en in zijn visioen ziet hij hoe een pastoor bezig is met een uitdrijving van een demoon bij een jongetje. Het blijkt om pater Marcus Keane (Ben Daniels, House of Cards) te gaan. Wanneer pater Ortega vaker te maken krijgt van die visioenen, gaat hij zelf op onderzoek uit en leert het een en ander over exorcisme. Uiteraard leunt The Exorcist veel naar de kerk en alles eromheen, mocht je hier geen liefhebber van zijn dan raad ik het af om deze serie te bekijken.

The Exorcist is wat mij betreft nergens eng. Tenminste, niet in de eerste aflevering. Wel was er een scene die veel goeds voorspelde voor de rest van het seizoen. De eerste aflevering was vooral onderhoudend. Dat de serie nooit het niveau zou halen van de film(s), wist ik eigenlijk al voordat ik aan de serie begon. Maar al met al viel het me reuze mee. Acteerwerk is lastig om wat over te zeggen na één aflevering, maar dat was wat mij betreft gewoon prima. Ben vooral erg benieuwd of deze serie ‘maar’ bij een seizoen blijft, want de kijkcijfers zijn nu al niet erg hoog. Maar wat niet is kan nog komen! Kortom: The Exorcist is (nog) geen hoogvlieger maar kijkt wel lekker weg.
Volg The Exorcist
Unworthy
Unworthy