Helgoned geeft "The Equalizer - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door Helgoned op 9 februari 2021.
4
1

The Equalizer - Eerste aflevering

Remake van jaren tachtig klassieker The Equalizer weet nog niet te overtuigen.

Na de Super Bowl ging zondag 7 februari 2021 bij CBS de nieuwe versie van de jaren tachtig televisieklassieker The Equalizer (1985) in première. Destijds was deze serie, over een gepensioneerde geheimagent Robert McCall die mensen in problemen uit de nesten helpt, goed voor vier seizoenen. Toch zal het grote publiek de figuur van McCall kennen van de twee bioscoopfilms met Denzel Washington. In tegenstelling tot de televisieserie zoekt McCall daarin zelf zijn tegenstanders op, in plaats van dat hij benaderd kan worden door mensen die hopeloos op zoek zijn naar een uitweg, maar niet terecht kunnen bij de politie.

In de nieuwe serie is Robyn McCall (Queen Latifah, Star) een alleenstaande gescheiden moeder van haar vijftienjarige dochter Delilah (Laya DeLeon Hayes, Raven’s Home). Zij wonen samen met de tante van Robyn, Frieda Lascombe (Lorraine Toussaint, Orange Is the New Black) in New York. De achtergrond van Robyn McCall blijft eerst nog wat onduidelijk, maar wat wel duidelijk wordt, is dat ze een ervaren vechter is. Later merken we dat ze een succesvolle carrière bij de CIA had, maar dat ze waarschijnlijk na een klus in Venezuela (of toch in Afghanistan) heeft besloten om te stoppen.

De eerste aflevering draait om serveerster Jewel Machado (Lorna Courtney), een jonge vrouw die getuige is van de moord op een advocaat in een donker steegje. Vervolgens wordt zij er ingeluisd om op te draaien voor deze moord. Robyn McCall kiest niet voor een lucratief aanbod van haar voormalige CIA-directeur William Bishop (Chris Noth, The Good Wife) voor een beveiligingsklus, maar besluit om Jewel Machado te helpen. Ze krijgt daarbij hulp van haar vroegere collega scherpschutter Melody Chu (Liza Lapira, NCIS) en haar echtgenoot Harry Keshegian (Adam Goldberg, Fargo), een hacker die zijn eigen dood in scène heeft gezet omdat de overheid achter hem aan zat. McCall ontdekt dat een tech-miljonair en zijn handlangers achter de moord op de advocaat zitten, en gaat achter hen aan. Ondertussen komt McCall op de radar van NYPD-detective Marcus Dante (Tory Kittles, Colony), die zich afvraagt waar McCall mee bezig is.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de hoge verwachtingen worden niet ingelost.

Met de eerste aflevering meteen na de Super Bowl 55, worden hoge verwachtingen gewekt. Deze plek in het uitzendschema is namelijk bestemd voor afleveringen van topseries zoals House M.D. en Friends of om veelbelovende nieuwe series te promoten, zoals destijds The A-Team of recenter in 2017 24: Legacy. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de hoge verwachtingen worden niet ingelost. Het verhaal is recht toe recht aan, zonder verrassingen of leuke plotwendingen. De acteurs zijn ervaren en capabel, maar lijken niet echt op hun plek in de serie. Dat kan uiteraard aan de eerste aflevering liggen, dus misschien valt alles in het verloop van de serie beter op zijn plek.

De actiescènes zijn op zich redelijk goed, maar Queen Latifah komt beduidend overtuigender over in de dramatische scènes. Op de ene of andere manier vind ik haar niet passen in deze rol. Omdat er weinig nieuwe elementen zijn toegevoegd aan het concept van The Equalizer voelt het voor mij aan als een routinematige serie. Wat mij betreft heeft de serie zijn hedendaagse versie al gehad in de vorm van de serie Person of Interest. The Equalizer heeft mij helaas nog niet kunnen overtuigen van de meerwaarde van een reboot.
Volg The Equalizer
All Bets Are Off
All Bets Are Off