Hessel Hoekstra geeft "The Devil's Hour - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 6 november 2022.
7
0

The Devil's Hour - Seizoen 1

The Devil’s Hour levert een ijzingwekkend mysterie dat goed gebruik maakt van de uitstekende hoofdrolspelers en een onvoorspelbare verhaallijn.

Een paar weken geleden mocht ik de eerste twee afleveringen van The Devil’s Hour alvast zien en het was een genot. Dat ik vervolgens drie weken moest wachten om te zien hoe het verder ging was dan weer een beetje een straf, want deze serie grijpt je bij de keel en laat je absoluut niet los. Het mysterie van de brute moorden, de nachtmerries van de alleenstaande moeder Lucy (Jessica Raine, Call the Midwife) en haar visioenen met een intimiderende vreemdeling (Peter Capaldi, Doctor Who) is een puzzel die vakkundig met stukjes rondstrooit en ze vervolgens allemaal netjes op hun plek legt.

The Devil’s Hour is een serie die uitermate goed is om te bingen. De afleveringen zitten ontzettend vol. Er gebeurt heel erg veel en de serie leunt dan ook sterk op de onvoorspelbaarheid. Het is dan ook geen serie om met een half oog te kijken terwijl je iets anders aan het doen bent. Je moet constant opletten en je aandacht erbij houden. Twee keer knipperen en je mist wat.

The Devil's Hour grijpt je bij de keel en laat niet meer los

Gelukkig weet de serie de aandacht goed vast te houden, mede door de griezelige sfeer en de acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Jessica Raines acteerwerk is magnetisch en Peter Capaldi weet in elke scène waar hij in zit ontzettend eng te zijn. Ook andere acteurs als Nikesh Patel (Starstruck) en Phil Dunster (Ted Lasso) doen het goed. Ik was verder positief verrast over de acteerprestaties van Benjamin Chivers, die Lucy’s zoon Isaac speelt. Kind-acteurs zijn vaak lastig te casten, maar Chivers doet het uitstekend.

Verder is de sfeer ook om van te smullen. Met soms minimale middelen weten de makers uitstekend een griezelig decor op te zetten. Ook laveert de serie moeiteloos tussen verschillende genres. Het ene moment is het bovennatuurlijke horror, dan weer een klassieke detective en op een ander moment filosofeert het over wat het nou betekent om mens te zijn. Als liefhebber van Doctor Who vond ik de verwijzingen naar die serie die hier verstopt zaten ook heerlijk. Vrij logisch omdat Peter Capaldi, Jessica Raine en producent Steven Moffat allemaal nauw betrokken waren bij die serie. De suggestie dat Capaldi’s personage een tijdreiziger zou zijn is een overduidelijke referentie, maar ik kreeg al helemaal een grijns op mijn gezicht toen iemand met een zakje Jelly Baby’s in de weer was.

Het einde is onwaarschijnlijk, maar past goed in het verhaal

In principe is het mysterie opgelost en de verklaring van Lucy’s visioenen vind ik erg creatief. Ja, het is onwaarschijnlijk en het lijkt uit de lucht te komen vallen, maar de oplossing past wel goed in het verhaal. In het schrijven van verhalen is ‘show, don’t tell’ vaak een leidende regel. Besteed geen lange dialogen aan uitleg, laat het gewoon zien. The Devil’s Hour gaat hier in de laatste aflevering lijnrecht tegenin. De hele aflevering is één grote expositie waarin de antwoorden op bijna alle vragen vrij letterlijk worden uitgespeld. Maar het werkt wel in dit geval, mede door de aantrekkingskracht van de acteurs en de sfeer. Wel blijven er aan het einde nog wat vragen open. Maar om speciaal hiervoor nog een tweede seizoen te maken? Ik weet niet of dat wel gaat werken.

The Devil’s Hour is voor mij één van de betere series van dit jaar. Het is heerlijk sfeervol, presenteert een interessant mysterie en heeft een aantal uitstekende hoofdrolspelers.
Volg The Devil's Hour
Amor Fati