8
Peter Rotthier geeft "The Deuce - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 8 september 2017.
Leuk?
3
0
Bekijk stemmen
The Deuce - Eerste aflevering
The Deuce is het nieuwste geesteskind uit de HBO stal. De zender is nooit bang geweest om de standaard van het televisielandschap te hertekenen en ook met het onderwerp dat aan bod komt in The Deuce worden nooit betreden paden bewandeld. The Deuce situeert zich in het New Yorkse prostitutie- en pornomilieu beginjaren zeventig.
Bij de intro van de pilot schrijven we 1971 en maken we kennis met barman Vince (James Franco, 11.22.63) die bij het droppen van de verdiensten van de dag overvallen wordt door enkele kerels. Later zal blijken dat ze het eigenlijk gemunt hebben op zijn tweelingbroer Frankie die heel wat gokschulden heeft. Vince is getrouwd en heeft twee kinderen maar dat belet hem niet om geregeld naast de pot te pissen. Ook vrouwlief zet graag een stapje in de wereld zodat Vince besluit om zijn vrouw te verlaten.
Daarna komen de pooiers in de reeks aan bod. Wat opvalt is dat de makers uitpakken met een cliché want de pimps die opgevoerd worden hebben allemaal een donkere huidskleur. CC (Gary Carr, Death In Paradise) is de gentleman pooier. Hij rijdt rond in een Cadillac en behandelt zijn vrouwtjes als prinsessen. Larry Brown (Gbenga Akinnagbe, The Following) is een agressieve pooier die er niet voor terugdeinst om zijn hoertjes te mishandelen en te bedreigen. De andere pooiers die in de eerste aflevering aan bod komen bewegen zich karakteristiek een beetje tussen de twee.
Tot slot maken we ook kennis met de prostituées in de reeks. Er is de zelfstandige Eileen (Maggie Gyllenhaal, The Honourable Woman) die als Candy de straat doet en absoluut geen pooier wil. Zij heeft een zoontje dat bij haar moeder woont. Lori (Emily Meade, The Leftovers) komt net aan in New York en gaat voor CC werken. Zij wil absoluut wel een pooier want anders is ze te lui om te werken zegt ze zelf. Abigail 'Abby' Parker (Margarita Levieva, Allegiance) is een studente die haar lichaam gebruikt om haar studies te betalen. Zij wordt opgepakt als ze drugs koopt op straat en komt naderhand terecht in de bar van Vince.
Daarnaast duiken er nog een aantal randfiguren op die op een of andere manier belangrijk kunnen worden in de volgende zeven afleveringen van deze serie. Hierdoor moeten we echter tot de vaststelling komen dat we in deze pilot van tachtig minuten een overdaad aan personages op onze boterham krijgen waardoor er heel wat verhaallijnen gelanceerd worden en er soms van de hak op de tak gesprongen wordt. Je voelt wel dat naar gelang het verhaal zal vorderen deze 'plots' naar elkaar zullen toegroeien. Als kijker moet je wel de hele tijd geconcentreerd zijn om niets te missen.
De reeks speelt zich af begin jaren zeventig en de aankleding van de personages ademt ook die sfeer uit, net zoals de manier waarop deze reeks gefilmd werd. Mensen die opgegroeid zijn met reeksen uit de jaren zeventig zullen denken dat ze plots veertig jaar jonger geworden zijn, The Deuce straalt die tijden van weleer helemaal uit. Of dat ook gaat werken bij de jongere generatie is maar de vraag. Een vorige poging van HBO om de jaren zeventig tot leven te wekken in een reeks (Vinyl uit 2016) liep faliekant af en The Deuce wordt op een soortgelijke manier in beeld gebracht. Het enige voordeel van The Deuce is het wereldje waarin het zich afspeelt, seks verkoopt en dat weten ze bij HBO al langer dan vandaag.
Een vorige poging van HBO om de jaren zeventig tot leven te wekken in een reeks (Vinyl uit 2016) liep faliekant af
Bij de intro van de pilot schrijven we 1971 en maken we kennis met barman Vince (James Franco, 11.22.63) die bij het droppen van de verdiensten van de dag overvallen wordt door enkele kerels. Later zal blijken dat ze het eigenlijk gemunt hebben op zijn tweelingbroer Frankie die heel wat gokschulden heeft. Vince is getrouwd en heeft twee kinderen maar dat belet hem niet om geregeld naast de pot te pissen. Ook vrouwlief zet graag een stapje in de wereld zodat Vince besluit om zijn vrouw te verlaten.
Daarna komen de pooiers in de reeks aan bod. Wat opvalt is dat de makers uitpakken met een cliché want de pimps die opgevoerd worden hebben allemaal een donkere huidskleur. CC (Gary Carr, Death In Paradise) is de gentleman pooier. Hij rijdt rond in een Cadillac en behandelt zijn vrouwtjes als prinsessen. Larry Brown (Gbenga Akinnagbe, The Following) is een agressieve pooier die er niet voor terugdeinst om zijn hoertjes te mishandelen en te bedreigen. De andere pooiers die in de eerste aflevering aan bod komen bewegen zich karakteristiek een beetje tussen de twee.
Tot slot maken we ook kennis met de prostituées in de reeks. Er is de zelfstandige Eileen (Maggie Gyllenhaal, The Honourable Woman) die als Candy de straat doet en absoluut geen pooier wil. Zij heeft een zoontje dat bij haar moeder woont. Lori (Emily Meade, The Leftovers) komt net aan in New York en gaat voor CC werken. Zij wil absoluut wel een pooier want anders is ze te lui om te werken zegt ze zelf. Abigail 'Abby' Parker (Margarita Levieva, Allegiance) is een studente die haar lichaam gebruikt om haar studies te betalen. Zij wordt opgepakt als ze drugs koopt op straat en komt naderhand terecht in de bar van Vince.
Wat opvalt is dat de makers uitpakken met een cliché want de pimps die opgevoerd worden hebben allemaal een donkere huidskleur.
Daarnaast duiken er nog een aantal randfiguren op die op een of andere manier belangrijk kunnen worden in de volgende zeven afleveringen van deze serie. Hierdoor moeten we echter tot de vaststelling komen dat we in deze pilot van tachtig minuten een overdaad aan personages op onze boterham krijgen waardoor er heel wat verhaallijnen gelanceerd worden en er soms van de hak op de tak gesprongen wordt. Je voelt wel dat naar gelang het verhaal zal vorderen deze 'plots' naar elkaar zullen toegroeien. Als kijker moet je wel de hele tijd geconcentreerd zijn om niets te missen.
© HBO
De reeks speelt zich af begin jaren zeventig en de aankleding van de personages ademt ook die sfeer uit, net zoals de manier waarop deze reeks gefilmd werd. Mensen die opgegroeid zijn met reeksen uit de jaren zeventig zullen denken dat ze plots veertig jaar jonger geworden zijn, The Deuce straalt die tijden van weleer helemaal uit. Of dat ook gaat werken bij de jongere generatie is maar de vraag. Een vorige poging van HBO om de jaren zeventig tot leven te wekken in een reeks (Vinyl uit 2016) liep faliekant af en The Deuce wordt op een soortgelijke manier in beeld gebracht. Het enige voordeel van The Deuce is het wereldje waarin het zich afspeelt, seks verkoopt en dat weten ze bij HBO al langer dan vandaag.
Over de auteur, Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Meer recensies van Peter Rotthier
Reacties (3)