8.5
Lucas Verbunt geeft "The Dark Crystal: Age of Resistance - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 6 september 2019.
3
0

The Dark Crystal: Age of Resistance - Eerste aflevering

De aanloop naar de verschijning van The Dark Crystal: Age of Resistance ging gepaard met veel anticipatie. De gelijknamige film, waarvan de serie een prequel is, scoorde ontzettend goed in 1982. Iedereen was dan ook zeer benieuwd naar deze nieuwe creatie van Netflix, in samenwerking met The Jim Henson Company.

Ik heb zelf de originele film nooit gezien, noch was ik bekend met het materiaal. Ik ging dan ook met een compleet schone lei de eerste aflevering in. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed wist wat ik moest verwachten. Na mijn kinderjaren heb ik nooit meer echt een film of serie gezien waarin poppen de hoofdrol spelen. Ik wist dan ook niet zo goed of dit wel helemaal mijn ding ging zijn. Eerlijk is eerlijk, ik ben blij verrast.

The Dark Crystal: Age of Resistance

The Dark Crystal speelt zich af in een epic fantasy wereld waar twee volken samenleven, de Gelfling en de Skeksis. De Skeksis zijn de leiders van deze wereld en worden aanbeden door de Gelfling, de Skeksis bewaken immers het heilige kristal. De Gelfling weten echter niet dat de motieven van de Skeksis allesbehalve goed zijn, in de eerste aflevering wordt dit natuurlijk ontdekt door een Gelfling en ontketent zich het begin van een ware fantasy queeste.

De eerste aflevering zet een goede toon. The Dark Crystal zit voornamelijk gewoon hartstikke goed in elkaar, de special effects zijn geweldig. Daarnaast wordt het verhaal ook goed begonnen. Visioenen, verschillende personages van verschillende achtergronden, trauma, elite, verraad; alles wordt organisch in elkaar geweven. De hoofdpersonages Deet, Rian en Brea beloven veel goeds en ik ben dan ook zeer benieuwd naar het vervolg van de serie.

''To save our world , Gelfling you must find the Shard befor the three suns meet.''

De stemmencast bevat veel grote sterren. De hoofdrollen zijn voor Taron Egerton (The Kingsman), Anya Taylor-Joy (Peaky Blinders) en Nathalie Emmanuel (Game of Thrones). Bovendien is ook de terugkomende cast niet mis. Met stemmen van onder andere Helene Bonham-Carter (The Crown), Lena Headey (Game of Thrones), Natalie Dormer (Game of Thrones), Awkwafina (Crazy Rich Asians) en James Isaacs (Harry Potter, The OA) belooft het veel goeds.

Ik ben ontzettend benieuwd naar de verdere negen afleveringen van de serie en ga ook zeker snel verder kijken. Ik hoop dat de queeste die zeker komen gaat een andere twist brengt aan het de standaard 'hero's journey' of in ieder geval uniek is in hetgeen het doet. We zullen zien.

Voor nu krijgt de eerste aflevering van The Dark Crystal: Age of Resistance van mij een keurige 8,5!
Volg The Dark Crystal: Age of Resistance
A Single Piece Was Lost