9.5
Sandra Hutchison geeft "The Crown - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Sandra Hutchison op 4 december 2016.
8
0

The Crown - Seizoen 1

In dit eerste seizoen, van de tot nu toe duurste Netflix-serie The Crown, maak je als kijker kennis met de jonge versie van de huidige Britse koningin Elizabeth II (Claire Foy, The Witch) en volg je haar in haar eerste jaren als koningin. De eerste veelbelovende aflevering is vooral een aangename kennismaking met de belangrijkste personages. Daarna begint het verhaal pas echt vorm te krijgen. Dit seizoen bestaat uit tien indrukwekkende afleveringen en toont daarin de eerste tien jaar van het leven van Elizabeth als koningin. In deze eerste reeks is haar leven tot het begin van de zestiger jaren te zien. In totaal staan er inmiddels al totaal zestig afleveringen op de planning.
The Crown

Het verhaal begint in het jaar 1947. Elizabeth is dan nog prinses en ze verwacht niet dat daar snel verandering in zal komen. Wat zij echter niet weet, is dat haar vader, King George VI (Jared Harris, Mad Men), zieker is dan iedereen kan vermoeden, waardoor haar kroning weleens dichterbij zou kunnen zijn dan ze zou willen. Haar relatie met Prins Phillip (Matt Smith, Doctor Who) is nog pril en ze zijn van plan de komende jaren volop van elkaar en het leven te gaan genieten.
Winston Churchill (John Lithgow, Dexter, White Rabbit) doet direct in deze eerste aflevering op opvallende wijze zijn entree in de serie, namelijk tijdens het huwelijk van Prinses Elizabeth en Prins Phillip. Ook in de resterende afleveringen maakt John Lithgow indruk met zijn rol als de eigenzinnige Churchill. De rest van de cast draagt ook bij aan de grootsheid van deze serie. Goed acteerwerk, een fascinerende verhaallijn en mooie dialogen worden afgewisseld met beelden van grootse momenten uit de Britse geschiedenis. Claire Foy zet haar rol als Koningin Elizabeth overtuigend neer en ook Matt Smith als de ietwat dwarse Prins Phillip brengt de serie naar een hoger level.
The Crown

Kosten nog moeite blijken gespaard gebleven om van de serie een spectaculair geheel te maken. Dit is vooral in de scènes rondom de grote gebeurtenissen te zien aan de diverse indrukwekkende kostuums, het zeer gedetailleerde decor en het grote aantal gastrollen. Deze combinatie werkt behoorlijk sfeerbepalend en belooft veel voor de komende seizoenen. Deze eerste reeks zou dan ook weleens de start kunnen zijn van een nieuwe verslavende hit serie.
Volg The Crown
Sleep, Dearie Sleep
Sleep, Dearie Sleep