6.5
Wichita van Rijkom geeft "The Crossing - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 18 Mei 2018.
0
0

The Crossing - Eerste aflevering

Een groep van honderden mensen spoelt uit het niets aan ergens in Amerika. Waar ze vandaan komen weet niemand, er is geen schip of vliegtuig in de wijde omgeving te bekennen. Ze beweren uit de toekomst te komen en vluchtelingen te zijn van een oorlog die zich ruim 150 jaar in de toekomst zal afspelen. Ze kennen elkaar niet, zijn met een tijdmachine hierheen gekomen en een groot aantal van hen heeft de reis niet overleefd. Zou jij dit verhaal geloven als FBI agent? In de gemiddelde serie zou de overheid zeer twijfelachtig tegenover dit scenario staan. Zouden zij er afleveringen lang over doen om achter de waarheid te komen en de vreemdelingen te geloven. In de nieuwe ABC serie The Crossing gaat dit echter allemaal wat sneller en gelooft aan het eind van de eerste afleveringen al het merendeel van de agenten het verhaal van de aangespoelde vluchtelingen.

De gesprekken verlopen erg voorspelbaar en na wat dramatische blikken over en weer kun je als kijker bijna voorspellen wanneer er weer een ‘betekenisvol shot’ voorbij zal komen.

De serie begint met indrukwekkende onderwater beelden die het lot laten zien van de personen die de overtocht hebben gemaakt naar hun verleden, ons heden. Kinderen, volwassenen, gezinnen, allemaal komen ze op de één of andere manier tevoorschijn in het open water en moeten zij zich hier uit zien te redden. Wanneer sheriff Jude Ellis (Steve Zahn, Mad Dogs) de melding krijgt dat er een lichaam is aangespoeld op het strand van zijn dorpje weet hij nog niet wat hem te wachten staat. Van de honderden personen die in de korte tijd daarna uit het water gevist worden overleven 47 het en zij vertellen allemaal hetzelfde verhaal. In de toekomst heeft een nieuw superras genaamd Apex het voor het zeggen en staat de mensheid niet langer meer bovenaan de voedselketen. Als laatste redmiddel hebben deze mensen hun leven gewaagd op zoek naar een beter leven in het ‘oude Amerika’ waar zij nu zijn aangekomen. Zij beweren zelf niet anders te zijn dan de rest van de wereldbevolking, en omschrijven de Apex als een geëvolueerde mensheid met superkrachten en een gevoel van superioriteit wat in de toekomst voor grote problemen gaat zorgen.

Het eerste wat mij aan The Crossing opviel was de manier hoe de serie in elkaar zit. Hoewel het acteerwerk op zich oké is en ik daar niet zo veel op aan te merken heb, zijn de dialogen en scène beelden daarentegen een stuk twijfelachtiger. De gesprekken verlopen erg voorspelbaar en na wat dramatische blikken over en weer kun je als kijker bijna voorspellen wanneer er weer een ‘betekenisvol shot’ voorbij zal komen. Dat irriteert wat en zorgde er bij mij op den duur dan ook voor dat ik minder goed in het verhaal zat. Ook de manier waarop de FBI, Homeland Security en de lokale politie evenals de pers omgaan met deze toch wel bijzondere gebeurtenis is op z’n zachtst gezegd twijfelachtig. Zo lijkt het verhaal dat de waarheid moet verhullen door iedereen geloofd te worden en nemen de agenten zelf binnen no-time aan dat wat de vluchtelingen vertellen ook echt in de toekomst zal gebeuren. Het gemak waarmee dit gebeurt maakt de serie al gauw ongeloofwaardig wat, bij een sci-fi thema als dit, het verhaal niet ten goede komt.

The Crossing
© ABC

De sheriff ontfermt zich al gauw over een jong meisje genaamd Leah (Bailey Skodje) dat zonder haar moeder als één van de eersten aanspoelt. Zij is ook degene die als eerste meer vertelt over de afkomst van iedereen, waarna Caleb (Marcuis Harris) uiteindelijk het stokje overneemt en namens de vreemdelingen veelal het woord voert. Halverwege de aflevering ontdekken we dat er nog iemand is gevonden door een boot op het water. Deze mysterieuze vrouw, die zich later voorstelt als Reece (Natalie Martinez, Under the Dome), heeft een missie en doet er alles aan om de overige overlevenden te vinden. Ondertussen is FBI agente Emma Ren (Sandrine Holt, Hostages) druk met het onderbrengen en geheimhouden van alle vreemdelingen en krijgt ze hierbij hulp van haar baas Craig Lindauer (Jay Karnes, The Shield). De snelheid waarmee het verhaal verteld wordt kent gelukkig ook zo z’n voordelen. Zo gebeurt er veel tijdens de eerste aflevering en leer je daardoor enkele personages al wat beter kennen dan in een gemiddelde pilot. Ook wekt het mysterieuze verhaal toch wel interesse, ondanks de manier waarop dit af en toe verteld wordt.

Ondanks al mijn commentaar zou ik The Crossing persoonlijk nog wel een kans willen geven.

Dit verhaal had zo mooi en goed kunnen zijn, een nieuwe serie die de gemoederen nog jarenlang zou bezighouden. Andere shows van dit genre hebben al eerder bewezen dat dit soort verhalen goed kunnen werken. Of The Crossing deze potentie ook had zullen we echter helaas nooit weten. De serie is namelijk inmiddels alweer gecanceld nadat pas enkele afleveringen zijn uitgezonden. De planning is nu dat de laatste episodes eind mei uitgezonden zullen worden maar of dit nog door gaat en de serie daarmee een bevredigend einde zal krijgen valt te bezien. Ondanks al mijn commentaar zou ik The Crossing persoonlijk nog wel een kans willen geven. Het verhaal trekt mij in grote lijnen namelijk toch wel, en ergens had ik nog de hoop dat de voorspelbaarheid en clichés minder zouden worden naarmate het seizoen vordert. Het cancelen doet echter vermoeden dat dit niet het geval is…

[image-99038]
Volg The Crossing
These are the Names