Conan Miller geeft "The Coroner - Seizoen 1 (DVD)" een 7.
Geschreven door Conan Miller op 10 september 2021.
3
0

The Coroner - Seizoen 1 (DVD)

Een vermakelijke whodunit met momenten van diepgang die nergens echt spannend of hilarisch wordt. Gewoon een lekkere politieserie voor tussendoor.

De Britse en Scandinavische politieseries van de laatste jaren zijn bekend om hun sterke realisme. Sociale misstanden worden keihard in beeld gebracht. Ook de mannen en vrouwen in het blauw dragen hun persoonlijke problemen mee, zowel thuis als op het werk. Dat zorgt voor soms schrijnende drama’s. Een flink contrast met de vaak toch wat oppervlakkiger Amerikaanse series.

Waar de Britten ook goed in zijn? De lekker voortkabbelende moordmysteries, zoals Midsommer Murders, Murder she wrote of Miss Marple. Deze series zijn leuk, maar worden nergens echt spannend of sociaalkritisch. Je weet vooraf dat alles goed komt. Nou ja, niet voor het slachtoffer natuurlijk, maar de dader wordt altijd gepakt. En daarna gaat het leven gewoon verder, zonder veel trauma of tranen. Traditioneel Brits, zou je kunnen zeggen.

Toch zien we ook behoorlijk pittige scenes rond huiselijk geweld, giftige relaties en tienermoeders.

In werkelijkheid doet natuurlijk niemand zo luchtig over moord en doodslag. In die zin is The Coroner uit 2015 een licht schizofrene serie. Aan de ene kant hoort The Coroner duidelijk thuis in de laatstgenoemde groep van realisme-light. Toch zien we ook behoorlijk pittige scènes rond huiselijk geweld, giftige relaties en tienermoeders. Ook de slachtoffers komen vrij realistisch in beeld, in ieder geval wordt het bloed niet geschuwd.

De titelrol is voor Jane Kennedy (Claire Goose, Unforgotten). Jane woont samen met haar puberdochter Beth (Grace Roth Hodgkin, Flesh and Blood) in bij haar moeder Judith. Deze laatste zorgt voor de komische noot met haar vriend, pub-eigenaar Mick Sturrock (Ivan Kaye, Vikings). De relatie van Judith en Mick draait vooral om seks en spannend ondergoed. Dit regelmatig tot ergernis en schaamte van Jane en Beth.

Jane is als coroner onderdeel van de Britse justitionele keten. In vrijwel elk land heeft de overheid de taak om de veiligheid van de burgers te beschermen. Als iemand komt te overlijden moet een overlijdensverklaring worden afgegeven waarin de werkelijke doodsoorzaak is vastgelegd. Deze taak ligt in de meeste landen bij een lijkschouwer of een gerechtelijk patholoog-anatoom.

Deze overlijdensverklaring moet in het Verenigd Koninkrijk vervolgens worden bevestigd door de coroner. Dit is eerder een juridische taak dan een medische. De coroner bekijkt iedere zaak apart. Als er twijfel is over de juiste doodsoorzaak en/of de gebeurtenissen die hieraan vooraf gegaan zijn, mag de coroner de doodsoorzaak officieel betwisten en verder onderzoeken. Dat is waar deze serie om draait; het onderzoek. Van de juridische kant van haar beroep zie je niets.

Jane komt uit hoofde van haar werk voortdurend in contact met inspecteur Davey Higgins (Matt Bardock, No Angels). Pikant detail is dat Davey getrouwd is, maar ooit heeft hij iets met Jane gehad. Werken met je ex-vriendje heeft zo zijn ethische weerhaakjes. Hun relatie is puur zakelijk, maar af en toe merk je dat ook Jane Davey niet vergeten is.

Werken met je ex-vriendje heeft zo zijn ethische weerhaakjes.

Het eerste seizoen bestaat uit tien afleveringen van een uur. De dvd-box bevat drie schijfjes, dus je zou denken dat er genoeg ruimte over is op disk drie voor een leuke special, een trailer of interview. Helaas, niets van dat alles. Een mooie documentaire over Devon en Cornwall had niet misstaan. Voor de niet-Britse kijker was enige uitleg over de taken van de Britse coroner ook handig geweest.

Maar nee, we moeten het doen met de serie. Gelukkig is die leuk genoeg om je niet te vervelen en ook een tweede seizoen een kans te geven. Ik geef The Coroner een verdiende 7.

The Coroner
© BBC One