6.5
Tim Lucassen geeft "The Cool Kids - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Tim Lucassen op 12 november 2019.
0
0

The Cool Kids - Seizoen 1

In The Cool Kids volgen we het leven van vier vrienden op leeftijd die wonen in een woongemeenschap voor ouderen genaamd Shady Meadows. In de allereerste aflevering rouwen Hank (David Alan Grier, In Living Color), Charlie (Martin Mull, Sabrina the Teenage Witch) en Sid (Leslie Jordan, Will & Grace) om het verlies van hun dierbare vriend Jerry. De vier mannen op leeftijd zaten jarenlang aan dezelfde tafel in de eetzaal van Shady Meadows, maar zitten nu met een lege stoel. Die leegte wordt al snel opgevuld door Margaret (Vicki Lawrence, The Carol Burnett Show), een nieuwkomer in de woongemeenschap. Aanvankelijk zijn de heren niet gecharmeerd van de gevatte dame die zomaar bij hen aan tafel komt zitten. Dit is echter van korte duur. Al snel blijkt dat Margaret een prettige aanvulling op het clubje van de “the cool kids” is.

De makers, waaronder Charlie Day (bekend van It’s Always Sunny in Philadelphia), hebben een indrukwekkende cast weten te strikken voor de vier hoofdrollen. Hank, Charlie, Sid en Margaret worden stuk voor stuk vertolkt door veteranen uit de entertainmentindustrie die allen hun sporen ruim verdiend hebben en beschikken over decennialange ervaring met komedie. Ik vond het werkelijk een feest om naar The Cool Kids te kijken vanwege het plezier dat de hoofdrolspelers uitstralen. De castleden genieten zichtbaar van de doldwaze avonturen die hun personages beleven en de onderlinge chemie spat van het scherm.

Dankzij Leslie Jordan is Sid mijn favoriete personage. In principe speelt hij in The Cool Kids Beverly Leslie, de bijrol die hij vertolkte in Will & Grace, maar nu als hoofdrol. Hoewel Sid een stuk armer is dan Beverly is hij minstens net zo grappig, goed in fysieke komedie en ontzettend homoseksueel. Daarnaast is Vicki Lawrence werkelijk hilarisch als Margaret, een pittige dame die niet met zich laat sollen, de heren flink op de kast jaagt en houdt van een feestje. Martin Mull zet een solide Charlie neer, een ogenschijnlijk rustige man die naar eigen zeggen zes jaar achter de tralies heeft gezeten en alles in zijn leven al heeft meegemaakt. David Alan Grier als Hank is mijn minst favoriete personage. Hoewel hij er rake oneliners uitgooit, heeft hij de neiging om zich te overschreeuwen. Terwijl iets niet noodzakelijkerwijs grappiger wordt naarmate je het harder uitspreekt.

The Cool Kids
© FOX

Helaas voor The Cool Kids is het script niet net zo grappig als de cast. Hoewel de meeste afleveringen prima te pruimen zijn, voelen de afleveringen naarmate het seizoen vordert gemakkelijk aan. Daarmee bedoel ik dat de schrijvers zich er met een leien dakje vanaf hebben gemaakt. En dat is zonde. Eeuwig zonde. Met het talent van de castleden had er een dijk van een sitcom gecreëerd kunnen worden. Simpelweg vanwege het feit dat zij allen over zoveel talent beschikken dat ik zelfs in een deuk zou liggen wanneer zij het telefoonboek voor zouden lezen. In dit geval zijn vrijwel alle grappen puur en alleen gebaseerd op stereotypes. Sid is homo, Margaret een bemoeial, Hank de bazige en Charlie heeft naar eigen zeggen wild geleefd. Het is helemaal niet erg dat hier grappen over worden gemaakt, het is en blijft immers een sitcom. Het is wel erg dat vrijwel alle grappen in de serie hieruit bestaan.

Toen ik aan The Cool Kids begon, had ik redelijk hoge verwachtingen. Dit had te maken met het niveau en de hoge grapdichtheid van de pilot. Toegegeven, nog niet alles stond als een huis, maar elke serie heeft een paar afleveringen de tijd nodig om te groeien. Helaas komt al na een aantal afleveringen wat mij betreft de klad erin. Ik begon mij te storen aan continu dezelfde terugkerende grappen. Daarnaast ergerde ik me vooral aan het volume van Hank. Bij vrijwel elke zin spreekt hij alsof er een straaljager overvliegt en niemand hem kan verstaan tenzij hij schreeuwt. Verder zijn de situaties waarin de vrienden belanden niet bijzonder origineel, maar in sommige gevallen vermakelijk genoeg. Eigenlijk is The Cool Kids niets meer dan oude wijn in nieuwe zakken. Dit wil echter niet zeggen dat de wijn niet meer smaakt. Wel had er meer in het vat gezeten. Zoals gezegd doen de castleden hun uiterste best om met hun talent en zichtbaar plezier iets te maken van het voorspelbare materiaal. Dit levert een redelijke komedieserie op die ik beoordeel met een 6,5. De Amerikaanse zender Fox heeft op 10 mei 2019 bekend gemaakt geen tweede seizoen te bestellen van The Cool Kids. Daarmee valt na 22 afleveringen het doek al voor deze komedieserie met potentie.
Volg The Cool Kids
The Friend-aversary
The Friend-aversary