7
Wesley Fechter geeft "The Consultant - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Wesley Fechter op 31 Maart 2023.
4
0

The Consultant - Seizoen 1

De baas is dood, lang leve de baas! Maar wat als die baas in The Consultant een nogal vreemde vogel en keiharde zakenman is? Blijf jij een collegiale werknemer of ga je mee in de keiharde zakenwereld?

Het bedrijf CompWare wordt geleid door genie Sang (Brian Yoon), maar als hij tijdens een rondleiding door het bedrijf wordt vermoord, blijkt dat het bedrijf er minder rooskleurig voorstaat dan gedacht. Gelukkig is er geanticipeerd op het overlijden van Sang, want nog geen dag later staat Regus Patoff (Christoph Waltz, Most Dangerous Game) al voor de deur. Een adviseur die ingehuurd is om op interim-basis de leiding over het bedrijf over te nemen en ervoor te zorgen dat faillissement wordt voorkomen.

The Consultant
© Prime Video

Zoals de werknemers van CompWare, waaronder Elaine Hayman (Britanny O’Grady, The White Lotus) en Craig Horne (Nat Wolff, The Naked Brothers Band) al snel merken heeft Patoff vrijwel geen verstand van games (of bedrijven die games ontwikkelen) maar heeft hij meer kaas gegeten van het runnen van een bedrijf an sich. Maar hij doet daarbij wel alles om het gedachtegoed van Sang te beschermen, het bedrijf financieel gezond te krijgen en om de meest geschikte persoon te vinden om de leiding over het bedrijf over te nemen.

Met de botte bijl hakt hij op de bedrijfsvoering in om zo tot bezuinigingen te komen. Mensen in de ziektewet worden aangepakt, werknemers worden ontslagen of dusdanig gemanipuleerd dat zij zelf ontslag nemen. De vriendelijke sfeer die voorheen heerste binnen het bedrijf slaat al snel om in eentje waarin productiviteit voorop staat en je daarbij desnoods ten koste van je collega vooruit wilt komen. Kun je daar niet in meegaan, dan weet je waar de deur is.

De rol van Regus Patoff is Waltz wel toevertrouwd, eerder zagen we hem ook al in rollen in onder meer de films Inglourious Basterds en Spectre/No Time to Die personages neerzetten die bij vlagen sympathiek over kunnen komen, maar het merendeel van de tijd keihard zijn en over lijken gaan. De ijskoude en keiharde uitstraling die Waltz hieraan mee weet te geven, is mooi (of angstig) om te zien.

Absoluut hoogtepunt daarin is Regus Patoff en de wijze waarop Waltz hem neer weet te zetten. Daarnaast geeft deze thriller een heerlijk zwartgallig beeld van hoe de corporate culture in elkaar steekt.

Aan de werknemers om daar een weg in te vinden. Elaine en Craig besluiten al snel dat zij daarin – in het kader van hun carrièreplanning - willen meegaan. Want uiteindelijk staan die paar maanden extra in een hoge functie binnen CompWare of het ontwikkelen van je eigen game toch wel erg mooi op een CV.

Ze worden daarin echter steeds verder gepusht door Regus en krijgen de meest vreemde verzoeken, waarbij ook het thuisfront niet altijd aan de dans kan ontspringen. Reden genoeg voor Elaine en Craig om onderzoek naar Regus te doen. Want waar komt hij nu eigenlijk vandaan en hoe komt het dat hij zo snel al voor de deur stond? Het lijkt erop dat Regus ook niet helemaal is wie hij zegt te zijn. De vraag is echter of zij daarachter kunnen komen voordat zij zichzelf verliezen.

The Consultant
© Prime Video

Bij het lezen van de omschrijving van The Consultant had ik de serie al bijna overgeslagen totdat ik bij iemand anders thuis in een aflevering viel. Geïntrigeerd besloot ik de serie verder te kijken. En daar heb ik zeker geen spijt van gekregen. Het verhaal op zichzelf is degelijk en verwacht vooral niet dat je overal een antwoord op krijgt of dat alles even logisch is. Maar toch zit je al snel die afleveringen te kijken met regelmatig (soms tenenkrommende) verbazing over wat er gebeurt en het gevoel dat je snel naar de volgende aflevering wil.

Absoluut hoogtepunt daarin is Regus Patoff en de wijze waarop Waltz hem neer weet te zetten. Daarnaast geeft deze thriller een heerlijk zwartgallig beeld van hoe de corporate culture in elkaar steekt. Daarnaast lijkt de serie een beeld te willen schetsen van 'wat als' maar om de recensie enigszins spoilervrij te houden, zal je moeten gaan kijken om te zien wat deze 'wat als' dan is!
Volg The Consultant
Hammer
Hammer