Ron Schoonwater geeft "The Cleaner - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 8 Maart 2022.
4
0

The Cleaner - Seizoen 1

De Britse humor in The Cleaner zorgt regelmatig voor een glimlach en een heerlijke lachbui.

Paul 'Wicky' Wickstead (Greg Davies, Cuckoo en The Inbetweeners) is niet zomaar een schoonmaker. Wicky is gecertificeerd schoonmaker. Een schoonmaker die na een overlijden of moord de boel komt opruimen. Zijn oude, trouwe, blauwe Volkswagenbus zorgt ervoor dat hij op de plaats van bestemming komt. Wicky is een expert in bijna onmogelijke vlekken verwijderen. Dat wil hij dan ook graag aan iedereen laten weten. Het gevolg is dat hij regelmatig meer aan het praten is dan aan het werk.

The Cleaner is een vermakelijke serie voor er tussendoor.

In zes afleveringen van een half uur komt Wicky telkens iemand anders tegen. In de eerste aflevering wordt hij geconfronteerd met Stella (Helena Bonham Carter, The Crown). Stella heeft haar man vermoord. Wanneer zij ontsnapt uit de handen van de politie komt ze terug naar huis. Daar vindt ze Wicky die aan het schoonmaken is. Dat levert voor beide direct een dilemma op.

The Cleaner
© BBC One

De leukste afleveringen zijn misschien wel die met de veganist in een rolstoel en de ex-vriendin van Wicky. De grappen over veganisme zijn eigenlijk behoorlijk cliché (vegan die toch vlees eet). Toch zorgt het sterke karakter van de betreffende dame voor scherpe dialogen met Wicky. Hij krijgt er regelmatig van langs. De grappen gaan soms zwaar over de top, maar dat maakt het juist zo sterk. In de aflevering met zijn ex-vriendin Maggie (Jo Hartley, After Life) is vooral de scene waarin duidelijk wordt waarom Maggie de benen heeft genomen hilarisch. Onvergetelijk grappig. Ik zie het nog steeds voor me.

Verstand op nul en lachen maar

The Cleaner is een vermakelijke serie voor even tussendoor. Elke aflevering heeft wel iets grappigs. De ene aflevering is natuurlijk leuker dan de ander. Welke dat is heeft met persoonlijke smaak te maken. Volgens mij is er voor iedereen wel een amusante aflevering of scène te vinden in deze serie. Kortom, verstand op nul en lachen maar.
Volg The Cleaner
The Dead End
The Dead End