6.5
Hessel Hoekstra geeft "The Capture - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 18 Oktober 2019.
2
0

The Capture - Seizoen 1

Ik hoopte in The Capture een nieuwe Bodyguard te zien. Helaas kwam ik lichtelijk bedrogen uit. Wellicht dat deze BBC-thriller iets te hard probeerde om een waardige opvolger van Bodyguard te worden. Het lijkt op sommige punten haast een kopie van Bodyguard waarbij netjes binnen de lijntjes wordt gekleurd en het lijstje met clichés wordt afgevinkt. Dat is jammer, want het uitgangspunt is heel interessant.

In The Capture wordt veteraan Shaun Emery (Callum Turner) beschuldigd van ontvoering. Hoewel hijzelf beweert onschuldig te zijn en zich niets van het voorval kan herinneren, laten de beveiligingscamera’s op straat een heel ander beeld zien. Terwijl Shaun zijn onschuld probeert te bewijzen, komt hij steeds dieper en dieper in een grootschalige samenzwering terecht.

The Capture probeert te hard een opvolger van Bodyguard te zijn

Helaas is The Capture voor mij niet geslaagd. De makers probeerden te hard om mee te liften op het succes van Bodyguard en bepaalde elementen zijn letterlijk overgenomen. Is de hoofdrolspeler een getraumatiseerde veteraan? Check! Wordt hij beschuldigd van een misdrijf dat hij niet gepleegd heeft? Check! Staat de privacy van burgers op het spel ter bevordering van de veiligheid? Check! Ik denk dat het nog wel redelijk weet te verrassen als je Bodyguard niet echt kent, maar voor mij persoonlijk was de lol er na een tijdje wel af en dat is zonde.

Iets wat me wel verraste was het einde. Wat er toen gebeurde had ik namelijk niet echt verwacht. Het is echter niet een einde waar ik op gehoopt had. Het deed namelijk ontzettende afbreuk aan één van de hoofdpersonen. Met deze hoofdpersoon wordt heel lang toegewerkt naar een bepaald einde, en dan verandert die beslissing alles. Nu snap ik dat het leuk is om juist tegen die verwachtingen in te gaan, maar het maakt de betreffende hoofdpersoon nou niet echt een realistisch driedimensionaal karakter, maar meer een mechanisme om het verhaal mee voort te stuwen.

Hoewel het idee van de serie leuk is, schiet de uitvoering tekort

En dat terwijl de makers een fascinerende invalshoek gebruikt hebben. Tegenwoordig zijn videobeelden steeds makkelijker te manipuleren en The Capture speelt hier leuk mee. De schrijvers bedenken interessante toepassingen van dit soort technieken. Op bepaalde momenten toont het gelijkenissen met een Black Mirror-scenario en het is heel interessant om te filosoferen hoe dicht fantasie en feit door technologie soms door elkaar kunnen lopen.

De cast is redelijk. Callum Turner is een aardige acteur, maar heeft te weinig interessant materiaal om echt uit te blinken. Zijn tegenspeelster Holliday Grainger had vooral in het begin wat moeite om in haar rol te komen, maar groeide wel gedurende de serie. Het meeste genoot ik van Ron Perlman (Teen Titans) en Famke Janssen (The Blacklist: Redemption) als veiligheidsagenten die onderdeel zijn van het complot. Helaas was hun rol maar vrij beperkt in de serie.

Helaas is The Capture voor mij niet de nieuwe Bodyguard geworden. Het is te voorspelbaar, bepaalde karakters vallen uit de toon en de uitvoering valt tegen. Dit is ontzettend jammer, want met het vervalsen van camerabeelden kun je een hoop leuke trucs uithalen. De BBC heeft The Capture als miniserie aangeprezen, dus ik ga er niet vanuit dat er een tweede seizoen gaat komen. En om eerlijk te zijn hoeft dat van mij ook helemaal niet.
Volg The Capture
The Flip
The Flip