Henk Vernout geeft "The Boys - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Henk Vernout op 28 juli 2019.
2
0

The Boys - Eerste aflevering

‘I cannot believe you ran through a bitch!’

Superhelden, superhelden, superhelden en superhelden. Het lijkt in filmland en ook op seriegebied bijna nergens anders meer over te gaan. Praktisch elke titel waar iets ‘superheldachtigs’ in zit wordt massaal bekeken (of het nu kwalitatief goed is of niet.) Ook Amazon doet nu een duit in het zakje. Nu hoor ik je denken, wéér meer van hetzelfde? Wees gerust, nee. The Boys doet het anders, The Boys is een inktzwart, bloederig en komisch drama.

The Boys gaat over zeven superhelden (‘The Seven’ genoemd) die net zo verafgood worden als de huidige Marvel line-up, maar dan nog iéts erger. Deze zeven superhelden worden door een multinationale corporatie volledig financieel in de markt gezet. ‘Alles voor de kijkcijfers’, maar dan extreem. Maar al snel blijkt dat deze superhelden werkelijk allesbehalve superhelden zijn. Perverse, vieze, moordende individuen die toevallig superkrachten hebben. Een ontzettend interessant uitgangspunt voor een serie.

© Amazon

The Boys moet een hoop uitleggen in de eerste aflevering en kiest ervoor om te focussen op twee karakters (hoewel je wel bijna iedereen verder langs ziet komen). Aan de ene kant hebben we Starlight (Erin Moriarty, Jesscia Jones), een superheldin die net nieuw is bij The Seven, en als een van de weinige karakters in de serie daadwerkelijk het beste voor heeft met de wereld. De andere is Wee Hughie (Jack Quaid, Sea Oak). Zijn vriendin wordt op gruwelijke wijze vermoord. Verder kan ik, zonder teveel weg te geven, niets zeggen over zijn karakter.

...#metoo in combinatie met een superheld...

Wat The Boys heel goed doet, is de maatschappij een spiegel voorhouden wat betreft de verheerlijking van de superhelden. In deze aflevering zie je meteen dat superhelden lang niet alleen maar goed zijn voor de samenleving. Het overbrengen van dit standpunt, zonder dat te veel te pushen, geeft The Boys een bijzonder sausje tussen alle superheldenseries.

De special effects en muziek zijn erg goed gekozen en ook cinematografie is uitstekend. Je kan zien dat Amazon flink geïnvesteerd heeft in deze serie. Het enige nadeel, wat ook meteen een behoorlijk nadeel is, aan deze pilot is het tempo waarin de aflevering verloopt. Als een wervelwind start de aflevering, je wilt meteen meer zien en verder kijken. Dan lijkt het alsof de wind volledig is gaan liggen, er gebeurt in de middelste twintig minuten van de aflevering bar weinig (tot vervelens toe). Vervolgens eindigt de aflevering weer met een spektakelstuk. Je merkt het al, het tempo is ‘all over the place’.

© Amazon

Voor nu raad ik je aan dit zeker verder te kijken, ook als je een hekel hebt aan superhelden, want wellicht is dit dan wel een mooie serie voor jou. De vunzigheid en brutaliteit gecombineerd met het onschuldige en mooie maakt dit een parel in de dop. Grappig detail uit deze aflevering: Een scène met #metoo in combinatie met een superheld en James Bond-achtige praktijken gevolgd door de zin ‘Als de camera’s je zo maar niet zien.’…

Nu hebben we écht bijna alles gezien denk ik. Een 8,0!
Volg The Boys
You Found Me