Ron Schoonwater geeft "The Bay (2019) - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 1 juni 2022.
3
0

The Bay (2019) - Seizoen 3

Met vers bloed in de gelederen stijgt The Bay naar een nieuw hoogtepunt.

De nieuwe detective en familie liaison officier Jenn Townsend (Marsha Thomason, NCIS, Los Angeles) heeft moeite om zich aan te passen aan haar nieuwe situatie in Morecambe. Na een vluchtige relatie heeft ze besloten samen te gaan wonen met haar vriend. Helaas vinden de kinderen dat niet allemaal een goed idee. De spanning die dit oplevert zorgt ervoor dat The Bay naast een misdaadserie ook een familiedrama is.

The Bay heeft in het derde seizoen haar balans gevonden.

Dat familiedrama vindt ook plaats bij de zaak die Jenn moet onderzoeken. Een lijk is aangespoeld op de kust van Morecambe. De overledene was een bokser met een hoopvolle toekomst. Wanneer Jenn en collega Karen Hobson (Erin Shanagher, Doctors) dieper in de zaak duiken komen er allerlei familieproblemen bovendrijven. Een getraumatiseerde moeder met een complexe relatie. Een broer van de overledene die regelmatig in de problemen komt. Een andere broer die doofstom is en daardoor zijn eigen uitdagingen kent in het leven. Verder is er nog de hechte gemeenschap om de familie heen die hen eerder lijkt te verstikken dan helpen. Allemaal ingrediënten die helpen om er een spannende serie van te maken.

Het derde seizoen kent dus een nieuw gezicht. De aanpak is echter vergelijkbaar met de eerste twee seizoenen. Wel voelt dit seizoen meer in balans. De aandacht voor het privéleven van Jenn stoort niet. Het levert meer inzicht op in wie zij is. Haar complexe situatie thuis verstoord soms haar werk. Dat (her)kennen we volgens mij allemaal. Toch krijgt dit deel van het verhaal niet de bovenhand en zorgt de zaak rondom de moord voor voldoende spanning en afleiding. In die zin is The Bay dit keer een verhaal over echte mensen en gevoelens. Ook als het gaat om het aanpassen aan een nieuwe situatie en de uitdagingen die dit op kan roepen.

Het is van een degelijk Brits misdaaddrama geëvolueerd naar een sterk familiedrama met een goed gevonden misdaadverhaal.

Zoals eigenlijk altijd bij een Britse serie is de beeldvoering sfeervol en smaakvol. Morecambe Bay is een mooie dramatische setting. Het geeft de serie net dat beetje extra's. Het niveau van acteren ligt hoog. Ook de kinderen weten een uitstekende prestatie neer te zetten. Het is niet niks om gevoelens als kwaad, teleurgesteld en verward te moeten spelen.

The Bay heeft in het derde seizoen haar balans gevonden. Het is van een degelijk Brits misdaaddrama geëvolueerd naar een sterk familiedrama met een goed gevonden misdaadverhaal. Wat mij betreft verdiend het daarom een mooie acht.
Volg The Bay (2019)
Episode 6
Episode 6