6.5
Hessel Hoekstra geeft "The Aliens - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 4 augustus 2019.
0
0

The Aliens - Seizoen 1

District 9 is nog steeds één van mijn favoriete films. Het combineerde keiharde actie, gave buitenaardse wezens en een hoop commentaar op het apartheidsregime. The Aliens, een serie uit 2016 van de Britse zender E4, tapt uit hetzelfde vaatje. Hoewel het idee hetzelfde is, gebruikt het hele andere invalshoeken. En hoewel het absoluut geen niveau District 9 is, is het redelijk vermakelijke kost.

Veertig jaar geleden landde een schip vol buitenaardse wezens in de Ierse zee. De aliens die erin zaten zagen er precies uit als mensen, maar gedroegen zich anders. Tegenwoordig leven zij in een afgesloten stad genaamd Troy en moeten ze toestemming krijgen om menselijk gebied te betreden. Grenswachter Lewis (Michael Socha, Once Upon a Time) ontdekt op een gegeven moment dat hij half buitenaards is. Terwijl hij op zoek gaat naar zijn echte vader, raakt hij verzeild in een complot om de machtigste crimineel van Troy uit te schakelen.

De vergelijkingen met Misfits en Utopia zijn niet ver weg

The Aliens is een typische serie die je vaker op zenders als Channel 4 of E4 ziet. De vergelijkingen met series als Misfits, Utopia en Skins zijn zeker niet ver weg. Drama wordt afgewisseld met extreem geweld, bizarre situaties en pikzwarte humor. Die balans weten ze gedurende de zes afleveringen die deze serie rijk is goed te bewaren. Wel is het jammer dat het niet meer blijft dan een luchtig tussendoortje. Er is weinig mis mee, maar het heeft ook niet echt iets wat het onderscheidt in dit dichtbevolkte televisieland.

De thematiek is interessant en actueel. Mensen opsluiten in aparte wijken omdat ze nou eenmaal anders zijn is iets dat we zeker in andere films en series vaak terugzien. Toch hadden ze er meer mee kunnen doen. Het is grotendeels ondergeschikt aan de hoofdverhaallijn en dat is jammer. Deze hoofdverhaallijn is wel prima. Het is niet per se iets dat uitblinkt in originaliteit, maar voor een serie als deze hoeft dat ook niet echt. Dit is een serie die duidelijk meer leunt op entertainmentwaarde dan op verhaal en daarin slagen de makers wel.

Hoewel het verhaaltechnisch geen hoogstandje is, houdt de cast het redelijk overeind

De cast doet het niet onaardig. Michael Socha is een prima acteur die de serie goed weet te dragen. Ook Michaela Coel (Black Earth Rising) en Michael Smiley (Luther) zijn ook goede aanvullingen op Socha’s karakter. De hoogtepunten zijn echter Trystan Gravelle (Mr. Selfridge) als de gangster Fabien en Jim Howick (Sex Education) als de buitenaardse schoonmaker Dominic. Beide acteurs zijn buitengewoon grappig en weten hun karakters net dat beetje extra te geven waardoor je ze het liefste in zoveel mogelijk scènes ziet. Ik had wel wat meer moeite met Holli Dempsey (Derek), die Lewis’ zus speelt. Haar karakter voegt niet heel veel toe aan het geheel en haar verhaallijn is niet bijster interessant. Het heeft ook verder weinig te maken met de hoofdverhaallijn en dat is zonde.

Al met al is The Aliens gewoon een paar uurtjes lekker vermaak en daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn. Hoewel de serie meer probeert te zijn dan dat simpel vermaak, slagen ze daar niet in en dat is jammer. Toch blijft het redelijk overeind staan met een leuke cast en een hoog entertainmentgehalte. E4 heeft helaas besloten om het bij één zesdelig seizoen te laten. Dat is jammer, want ik had zeker nog wel brood gezien in een eventueel vervolg.
Volg The Aliens
Episode 6
Episode 6