Ron Schoonwater geeft "Texas Rising - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Ron Schoonwater op 8 september 2016.
5
0

Texas Rising - Seizoen 1

Voor liefhebbers van historische drama's en westerns is er de laatste jaren voldoende te halen. Texas Rising biedt beide. Aanleiding genoeg om de serie onder de loep te nemen en te beoordelen.

Texas Rising gaat over de opstand van Texanen tegen de Mexicanen. Texas was toen nog onderdeel van Mexico. De serie vertelt de versimpelde versie van deze historische gebeurtenis, want de politieke achtergrond (de invloed van de Verenigde Staten om Texas in te palmen) wordt niet belicht. Sterker nog, de aanleiding van de opstand wordt helemaal niet duidelijk. Dat komt mede doordat het verhaal net na de val van fort Alamo in 1836 start. De opstand tegen Mexico was dus al begonnen. Op zich is dit startpunt wel een prima uitvalsbasis voor de serie, want de slag om fort Alamo is al meerdere keren verteld en verfilmd. Texas Rising gaat over Sam Houston (Bill Paxton, Hatfields & McCoys), de generaal van de Texaanse strijdkrachten, en zijn strijd met Santa Anna (Olivier Martinez, Revenge), Mexicaanse president en generaal. Daarnaast speelt ook de opkomst van de Texas Rangers een rol en het (opkomende) verzet van de Comanches, maar die verhalen worden ondergesneeuwd door het hoofdthema.

Texas Rising
© History

Als western is Texas Rising best de moeite waard. Tenminste, als de kijker niet van al teveel diepgang houdt. Sam Houston wordt verdienstelijk neergezet als dronkaard, maar ook als strateeg die tegenwicht biedt aan krachten binnen zijn eigen gelederen. Santa Anna wordt neergezet als een narcistische bruut die geen medelijden kent met zijn tegenstanders en zich, mede door anderen ingegeven, graag bestempelt als 'Napoleon van het westen'. De start van de serie is hoopvol. Mooi in beeld gebrachte gevechten, waaronder de slag om Goliad, en onverwachte personages die sneuvelen of opstaan. Zo overleeft Lorca (Ray Liotta, Goodfellas) in de serie de slag bij Alamo en ontpopt zich tot brute, psychisch gestoorde Mexicanen moordenaar. Probleem is wel dat na de vangst van Santa Anna het verhaal zijn focus verliest, maar vrolijk nog een aantal afleveringen doorgaat (op de blu-ray zijn het overigens tien afleveringen van een uur in plaats van vijf afleveringen van twee uur). Vanaf dat punt willen de makers in een te korte tijd teveel verhalen vertellen. Thema's zijn dan bijvoorbeeld de doodstrijd van de zieke Deaf Smith (Jeffrey Dean Morgan, The Good Wife), het verdere verloop van de Texas Rangers, de dreigende opstand van de Comanches en de bevrijding van Emily West (Cynthia Addai-Robinson, Spartacus: Blood And Sand) van de Mexicanen en wat haar daarna overkomt. De strijd met de Comanches leidt overigens regelmatig tot slecht uitgevoerde scènes. Zo is bijvoorbeeld het verzet van een stadje, met wel heel naïeve Comanches hilarisch slecht uitgewerkt.

Texas Rising is een aardige western die, op basis van beeld en prestatie van de acteurs, zeker de eerste afleveringen prima kijkmateriaal is. Daarna stort het verhaal echter als een kaartenhuis in elkaar. Als historisch drama voldoet het niet. De serie begaat namelijk een aantal doodzondes. De hoofdpersonages kloppen niet met de historische gegevens en feitelijk belangrijke informatie om de achtergrond te begrijpen wordt niet gegeven. Belangrijkste voorbeeld is de rol van de gekleurde, maar vrije Emily West (die door haar schoonheid gelinkt wordt aan het liedje 'The Yellow Rose Of Texas'). In de serie is ze geliefde van Santa Anna en Sam Houston. In realiteit is deze driehoeksverhouding er nooit geweest, net zo min als haar rol als spion voor de Texanen of het bewijs dat ze een broer had die overleed bij fort Alamo. Wat wel klopt, is dat ze gevangen genomen is door de Mexicanen en uitgroeide tot maîtresse van Santa Anna.

Texas Rising
© History

Als de serie de tijd had genomen om de personages beter uit te diepen en de politieke machtsstrijd beter had belicht dan was er voldoende spanning geweest om Texas Rising tot een succes te maken. Dan waren de historische onvolkomenheden niet nodig geweest en had de serie meer diepgang gekregen. Nu is het een oppervlakkige western met mooie beelden.
Volg Texas Rising
The Rise of the Republic
The Rise of the Republic