5.5
anonymous geeft "Tessa - Seizoen 1 (DVD)" een 5.5.
Geschreven door anonymous op 14 juni 2016.
2
1

Tessa - Seizoen 1 (DVD)

Een dramaserie van Nederlandse bodem, dat was voor mij alweer een tijdje geleden. De BNN-serie Tessa is een remake van de Deense serie Rita, die ik overigens niet gezien heb. Al is dat misschien wel fijn, want dat maakt het lastig om de series met elkaar te vergelijken wat vaak vermoeiend is en het kijkplezier weleens kan wegnemen. De serie Tessa heeft mij nieuwsgierig gemaakt en deed me besluiten om weer eens in de Nederlandse tv-wereld te laten duiken.

Waarom moet het toch altijd over seks gaan?

Tessa (Thekla Reuten, De Tweeling) is een alleenstaande moeder en lerares. Ze is ontzettend tegendraads, heeft een gruwelijke hekel aan autoriteit en steekt haar mening niet onder stoelen of banken. Het feit dat Tessa geen doorsnee lerares is maakt haar erg geliefd bij haar leerlingen, terwijl voor haar collega’s juist het omgedraaide geldt. Thuis heeft ze haar handen vol aan haar drie opgroeiende kinderen: haar oudste zoon Rico (Niels Gomperts, Penoza), dochter Daan (Stefanie van Leersum, Sevilla) en haar jongste zoon Jasper (Joes Brauers, Oorlogsgeheimen).

Hoewel de eerste paar afleveringen vermakelijk zijn om naar te kijken en de serie zeker een glimlach weet op te wekken, is het een behoorlijke worsteling om er doorheen te komen. Vooral de laatste paar afleveringen weet de serie nauwelijks nog indruk te maken terwijl ook het verhaal dood bloedt. Het beeld van de middelbare school en alle tienerproblemen die daarbij komen worden ontzettend stereotype neergezet. Daarnaast wordt het personage van Tessa al vanaf de eerste aflevering naar een bepaalde hoek gedreven door haar tegendraadsheid, brutaliteit en schunnige toespelingen. Dat irriteert enorm. Er is iedere keer weer maar een vraag die in mij op komt. Waarom moet het toch altijd over seks gaan?

Maar goed, als je door de façade van Tessa heen weet te prikken ontdek je al snel dat zij eigenlijk ook maar naar een ding in het leven opzoek is: liefde. Of dat nou de liefde van een man, haar moeder of haar kinderen is… het draait om liefde. Het vinden en ontvangen van liefde lijkt nog knap lastig te zijn voor de alleenstaande moeder ondanks dat ze drie kinderen heeft én de mannen van alle kanten lijken te komen. Het is echter wel de zoektocht naar liefde die de harde Tessa menselijk maakt. Een klassiek geval grote bek, klein hartje.

Tessa
© BNN

Verder blijft het eerste seizoen van Tessa oppervlakkig. Een aantal personages, met name de kinderen, komen niet uit de verf. Hetzelfde geldt voor bepaalde onderwerpen die worden aangesneden. Het begin wordt aangezet maar uiteindelijk wordt de juiste snaar niet geraakt. Zoals al eerder aangegeven wordt de middelbare school stereotype weergegeven. Maar dat niet alleen. Van ieder cliché wordt gebruikt gemaakt, niet alleen over de leerlingen, maar vooral ook over de lerares die seks heeft met het schoolhoofd.

Kortom: Tessa is een leuke serie om een avondje te vullen op de bank samen met je vriend(in) of vrienden. Een topper is het niet want het eerste seizoen maakt onvoldoende indruk. Als kijker hoef je je niet te vervelen, maar daar is alles mee gezegd. Een tweede seizoen kan leuk zijn, maar is voor mij niet nodig.
Volg Tessa
De Moeder
De Moeder