Lucas Verbunt geeft "Tell Me a Story (2018) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Lucas Verbunt op 13 januari 2019.
4
0

Tell Me a Story (2018) - Seizoen 1

You know, I don't know my fairy tales very well, but in the three piggies? I don't think the wolf made it.

Sprookjes zijn altijd al een interessant fenomeen geweest. Eeuwen geleden werden de welbekende verhalen al neergepend door schrijvers als Charles Perrault, Giambattista Basile, Hans Christian Andersen en de gebroeders Grimm. Vandaag de dag zijn ze nog even populair. Tell Me A Story is de nieuwste op sprookjes gebaseerde serie. De van origine Mexicaanse serie, geadapteerd voor de Amerikaanse televisie door Kevin Williamson (Scream franchise, The Vampire Dairies), past daarmee in het rijtje van series als Once Upon A Time, Grimm en Sacred Lies.

Tell Me A Story is echter niet sprookjesachtig. Zet de gedisneyficeerde versies maar uit je hoofd en denk aan de ruwe, donkere verhalen zoals ze eigenlijk bedoeld waren. In Tell Me A Story wordt het donkere woud ingeruild voor de straten van New York City, waar de vertrouwde figuren uit Hans en Grietje, Roodkapje en De Drie Biggetjes rondwandelen. Tell Me A Story vertelt de authentieke verhalen op een eigentijdse manier, het is immers 2018 en we bouwen geen huisjes van stro meer.

[image-113887]

De drie verhalen worden afzonderlijk van elkaar verteld, maar komen langzamerhand steeds dichter bij elkaar. We zien het conflict tussen de drie biggetjes en de wolf. Altijd gaan we er maar vanuit dat de wolf de bad guy is, en dat mag dan wel zo zijn, maar misschien had hij wel een zeer goede reden om de biggetjes zo te haten. We zien Roodkapje en de wolf in een intrigerend kat en muis spel dat maar één winnaar kent. Als laatste hebben we Hans en Grietje. Natuurlijk willen we dat broer en zus zegevieren, maar dat betekent niet dat ze twee heiligen zijn. Ze stelen immers wat hun niet toebehoort en plegen ook nog een moord.

Tell Me A Story speelt op een zeer grimmige en intrigerende manier met de drie verhalen. De serie is gewelddadig, bloederig en misschien niet voor iedereen geschikt, maar dat waren de originele sprookjes immers ook. Dat neemt niet weg dat het verhaal ontzettend goed in elkaar zit. New York City is altijd een goed decor, maar de gelijkenissen met het donkere woud maken dat het nog eens extra geschikt is voor Tell Me A Story. Gedurende het verhaal worden er kleine verwijzingen gemaakt naar het bronmateriaal, die je vaak pas beseft als je er even over hebt nagedacht. Dit maakt de serie erg interessant.

Tell Me A Story kent veel bekende namen uit serieland. Zo spelen Danielle Campbell (The Originals, Famous in Love), Billy Magnussen (Black Mirror) en Kim Cattrall (Sex and the City) in het verhaal van Roodkapje. Davi Santos en Dania Ramirez (Once Upon A Time) spelen Hans en Grietje. De drie biggetjes worden vertolkt door Paul Wesley (The Vampire Diaries), Michael Raymond-James (Once Upon A Time) en Dorian Missick (Luke Cage), en zij worden opgejaagd door grote boze wolf James Wolk (Zoo).

[image-113182]

Als je van sprookjes houdt en niet vies bent van een beetje geweld, dan raad ik je aan Tell Me A Story te gaan bekijken. Elke aflevering is ontzettend spannend en er zijn een aantal plottwists die ik echt niet had zien aankomen. Elke keer zat ik weer op het puntje van mijn stoel en ik ben dan ook zeer benieuwd wat het tweede seizoen gaat brengen. De verhalen van het eerste seizoen zijn keurig afgerond en het tweede seizoen zal dan ook om nieuwe sprookjes en nieuwe karakters draaien. Ik kan in ieder geval niet wachten.

Tell Me A Story krijgt van mij een keurige 8.0!
Volg Tell Me a Story (2018)
Ever After