8
Jessica Dillema geeft "Teen Wolf - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door Jessica Dillema op 15 september 2014.
2
0

Teen Wolf - Seizoen 4

Teen Wolf werd elk seizoen beter en beter, met seizoen 3B als het allerbeste seizoen(sdeel) van de hele serie. Iets dat moeilijk te overtreffen zou zijn, maar ik ging er blindelings vanuit dat de stijgende lijn wel door zou zetten en dat seizoen 4 nog beter zou worden dan alle voorgaande seizoenen. En toen kwam aflevering één... Ik moet zeggen dat ik redelijk teleurgesteld was. De eerste aflevering voelde niet als Teen Wolf en daardoor kan ik je nu in elk geval één ding zeggen: Teen Wolf is op zijn sterkst wanneer het in Beacon Hills afspeelt. Ze maken in de eerste aflevering een uitstapje naar Mexico en Mexico past gewoon niet bij de Teen Wolf sfeer. Is de rest van het seizoen dan ook slecht en hou ik niet meer van Teen Wolf? Natuurlijk niet, ik ben gek op Teen Wolf! Ook seizoen 4 bevat een aantal top afleveringen, alleen dit seizoen heb ik als fan gewoon iets meer te klagen dan normaal gesproken.

Hoewel in vorige seizoenen vrij snel duidelijk was wie nou de grote slechterik van het seizoen was – de Kanima, de Darach, de Nogitsune, zo noem ik een aantal – was het dit seizoen voor mijn gevoel wat zoekende. We zijn gewend dat er echt één grote verhaallijn is, ondersteund met één of meer kleinere. In seizoen 4 hebben we een deadpool (een soort wensenlijst met wie je allemaal dood wil hebben) die afgewerkt wordt door huurmoordenaars die weer betaald worden door The Benefactor, we hebben natuurlijk Kate die groots aangekondigd leek te worden aan het einde van het vorige seizoen en we hebben de persoon of personen die de deadpool in hebben gemaakt/in werking hebben gezet. En daarnaast liepen nog wat verhaallijnen, maar dus niet één hele grote zoals in bijvoorbeeld seizoen 2 de Kanima. De huurmoordenaars bestonden voornamelijk uit ‘gewone’ mensen, maar ook The Mute was een huurmoordenaar. The Mute speelde uiteindelijk amper een rol en ik vraag mij af waarom ze zo’n personage ontworpen hebben om er vervolgens niks echt speciaals mee te doen.

Kate heeft dit seizoen uiteindelijk een minder grote rol gespeeld dan ik had verwacht na het einde van vorig seizoen. Ik ging er vanuit dat geheel seizoen 4 om haar zou gaan draaien - en dus de antagonist van het seizoen zou zijn -, maar niets is minder waar. Het begint met Kate, maar de deadpool speelt vervolgens een grotere rol en dan plotseling gaan we opeens weer over naar Kate. Ikzelf ben absoluut geen fan van het personage - en Jill Wagner zelf die dit seizoen wat egocentrisch overkomt in de talkshow Wolf Watch doordat ze dit seizoen weer meespeelt - dus het feit dat ze uiteindelijk een kleinere rol blijkt te spelen vind ik niet erg, maar de vorige seizoenen zaten duidelijk beter in elkaar qua verhaal. Sommige problemen werden dit seizoen ook iets te makkelijk opgelost, maar ik wil ook weer niet teveel details van het seizoen weggeven voor degenen die het seizoen nog niet gezien hebben. Het komt erop neer dat hier en daar wat gaten in het verhaal lijken te zitten dit seizoen en dat we met redelijk veel vragen achterblijven. Waar vorige seizoenen altijd een soort gesloten einde hadden en één lijntje open zetten voor het volgende seizoen, zijn er nu meerdere lijntjes.

Natuurlijk zijn er ook geweldige dingen dit seizoen, waaronder: Jordan Parrish (Ryan Kelley, Smallville). Hij was al een favoriet personage van mij en hij speelt vanaf dit seizoen een grotere rol. En we kunnen zeker verwachten dat hij in seizoen 5 een nog grotere rol gaat spelen. Ook blijft de humor in de serie een onderdeel dat onmisbaar is. Zelfs in de spannende laatste aflevering van het seizoen heb ik een paar keer keihard gelachen terwijl de praktijken waar ze mee bezig waren natuurlijk erg serieus waren, en eindelijk zien we eindelijk weer even wat Stiles en Derek actie! De serie wordt geclassificeerd in onder andere de categorie horror en ik vermijd normaal gesproken alles wat te maken heeft met horror. Dit geeft wel aan dat Teen Wolf speciaal is en dat de combinatie van horror, komedie en (tiener)drama een gegeven is dat de serie zo uniek en geweldig maakt. Ook de nieuwe personages zijn leuk, waarvan ik het jammer vind dat ze het niet allemaal hebben gered tot het einde van dit seizoen. Vooral Liam (Dylan Sprayberry, Man of Steel) is een leuke toevoeging. Gezien aangekondigd is dat hij voor seizoen 5 een vast contract heeft gekregen kan ik hier alvast wel melden dat ik blij ben dat we hem volgend seizoen weer terug zullen zien.

Ja, dit seizoen was wat minder, maar ik durf het bedenker Jeff Davis wel te vergeven. Normaal gesproken heeft Jeff redelijk wat voorbereidingstijd voor een nieuw seizoen van Teen Wolf en dat was voor dit seizoen aanzienlijk minder. Seizoen 2 eindigde bijvoorbeeld op 13 augustus 2012 en seizoen 3 begon pas op 3 juni 2013. Deel één eindigde vervolgens op 19 augustus 2013 en deel twee begon pas op 6 januari 2014. Daar zit telkens aardig wat tijd tussen, maar tussen het einde van seizoen 3 op 24 maart 2014 en het begin van seizoen vier op 23 juni 2014 zat aanzienlijk minder tijd. Ik denk dat gezien seizoen 5 medio juni 2015 pas begint met uitzenden dat hij zijn kwaliteiten weer beter kan laten zien en alles goed uit kan denken. Ik weet zeker dat dat de serie goed zal doen en ik kijk uit naar de mogelijke verhaallijnen over Lydia's familie, Jordan Parrish en de Desert Wolf.
Volg Teen Wolf
The Wolves of War
The Wolves of War