6
Wichita van Rijkom geeft "Take Two - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 11 juli 2018.
1
0

Take Two - Eerste aflevering

Sam Swift (Rachel Bilson, The OC) is een gevallen ster als ze na 60 dagen afkicken weer aan het werk probeert te gaan. Na een rode loper ‘incident’ en het cancelen van de succesvolle tv serie waarin zij een politieagente speelde stortte ze in, en nu probeert ze haar leven weer bijeen te rapen. Een rol als privé detective in een toekomstige film is haar laatste kans en ze besluit dan ook alles op alles te zetten dit karakter zo overtuigend mogelijk neer te zetten. Met de hulp van haar agente Sydney (Heather Doerksen) krijgt ze een meeloopstage bij het Valetik detectivebureau, wat gerund wordt door Eddie Valetik (Eddie Cibrian, Invasion). Sam hoopt hierdoor een geloofwaardigere prestatie te kunnen leveren als actrice. Maar Eddie lijkt alles behalve blij te zijn met deze nieuwe ‘taak’ die hem min of meer wordt opgedrongen.

Na enkele minuten kijken schreef ik al de naam Castle op mijn notitieblok.

Rachel Bilson staat bekend om haar comedy-timing en speelt vaak rollen die een dramatische maar ook humoristische kant kennen. Sam Swift lijkt weer prima binnen dit rijtje te passen en voelt dan ook vertrouwd aan. Onderling hebben het karakter Sam en Eddie ook een leuke en goede chemie met alle sarcastische opmerkingen die over en weer worden gemaakt. De eerste zaak die ze samen doen neemt, zoals verwacht, een ‘onverwachte’ wending die de nodige gevaren met zich meebrengt. Toch blijft Sam serieus werken aan het onderzoek, terwijl Eddie door een incident uit het verleden hier meer moeite mee heeft. Sam lijkt een goede invloed te hebben op Eddie en heeft tevens een aanleg voor het detective vak. Door haar ervaringen als fictieve politieagente en actrice heeft ze oog voor details. Ze lijkt bovendien wat kennis van de daadwerkelijke agenten die meewerkten aan haar serie te hebben overgenomen, welke ze nu in de praktijk kan toepassen.

Na enkele minuten kijken schreef ik al de naam Castle op mijn notitieblok. Het verbaasde mij dan ook niet toen ik las dat de maker van deze serie ook achter Take Two zit. Hoewel ik Castle best een leuke show vond, vind ik het jammer dat er zoveel gelijkenissen zitten in de twee verhalen. Het voelt allemaal erg voorspelbaar aan en ik vermoed dat ook later in het seizoen nog meer overeenkomsten voorbij zullen komen. Het maakt de serie echter niet zozeer kwalitatief minder goed, want wat sterk was aan Castle zit ook in Take Two verwerkt. Ik vond de eerste aflevering niet heel bijzonder maar ook niet heel slecht. De humor is luchtig, de cast past prima bij elkaar en de karakters maken een goede eerste indruk. Eerlijk gezegd heb ik niet echt een uitgesproken mening over de serie en vermoed ik dat die me niet lang zal bijblijven. Dit wil echter niet zeggen dat er geen liefhebbers voor het verhaal te vinden zijn.

Take Two
© ABC

Twee bijrollen die voorbij komen zijn die van LAPD detective Christine Rollins (Aliyah O’Brien) en Eddie’s medewerker Berto Vasquez (Xavier de Guzman). Berto lijkt de komst van Sam binnen het kantoor wel een leuke afwisseling te vinden, al leren we verder zijn karakter nog niet erg goed kennen. Rollins en Eddie blijken niet alleen op werkgebied maar ook privé een verleden te hebben wat zeker nog wel meer aan bod zal komen in volgende afleveringen. Wat ik begrijp uit de informatie online is dat Take Two echt een zomerserie zal zijn en dus niet veel afleveringen zal tellen. Ik ben dan ook benieuwd of er wat meer diepgang in het verhaal zal komen, of dat ze alles zo simpeltjes laten als nu. Ik vermoed in ieder geval wel dat de episodes allemaal één zaak van begin tot eind zullen volgen. Net zoals tijdens deze eerste aflevering gebeurde.

Take Two is voor mij zo een typische serie die je even tussendoor kijkt als je niet teveel wilt nadenken.

Ik vraag me af of Take Two enige kans van overleven heeft in de toch al overvolle tv serie wereld van nu. Het gebrek aan vernieuwing en verrassingen zou een snel einde kunnen betekenen. Hoewel ik persoonlijk Bilson en Cibrian wel het voordeel van de twijfel gun en hoop dat zij toch nog een positieve draai aan deze show kunnen geven. Take Two is voor mij zo een typische serie die je even tussendoor kijkt als je niet teveel wilt nadenken. Dat soort series zijn leuk voor een tijdje, maar hebben vaak geen lang leven. Mijn gevoel zegt dan ook dat het bij één seizoen zal blijven. Maar voor nu staan er nog wat afleveringen op de planning de tijd. Zoek je iets luchtigs, ben je fan van de hoofdrolspelers of keek je vroeger Castle, dan is Take Two wellicht het proberen waard. Je moet er alleen niet teveel van verwachten.

Take Two
© ABC
Volg Take Two