9.5
Peter Rotthier geeft "Tabula Rasa - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 7 januari 2018.
7
0

Tabula Rasa - Seizoen 1

De zondagavond betekent voor de Vlaming al jaren een vaste afspraak voor een serie van eigen bodem op Eén. Reeksen als Flikken, Professor T., Salamander Witse en heel wat anderen passeerden de revue de voorbije jaren op de zondagavond. Af en toe was er eens een uitstapje naar Nederland met Flikken Maastricht maar al de rest was pure Vlaamse fictie.

In januari 2017 pakte Eén uit met Beau Séjour en zette daarmee hoog in. Het occulte misdaadverhaal was op maandag een van de gespreksonderwerpen op het werk. De speculaties naar wie het hoofdpersonage had vermoord teisterden het internet en elke week kropen meer en meer mensen voor de buis.

Vlaanderen bewijst hier voor de tweede keer op twaalf maanden dat ook zij interessante televisie kunnen maken met een internationale uitstraling.

Geen mens die er dan ook nog aan dacht dat Eén het jaar zou afsluiten met een serie die al even spraakmakend de geschiedenis zou ingaan. Maar toch het gebeurde het. Misschien wel met de hulp van een zekere quizmaster die op straat gezet werd waardoor de reeks sneller dan gepland door de beeldbuis gejaagd werd.

De kijker was de winnaar want Tabula Rasa overtreft Beau Séjour op alle vlakken. Spanning van de eerste tot de laatste aflevering opgebouwd rond een gegeven van geheugenverlies en de verdwijning van een man. Vier afleveringen lang zien we het verhaal in een bepaalde richting evolueren en als je als kijker eindelijk mee bent, blijken de makers je helemaal op het verkeerde spoor gezet te hebben.

Tabula Rasa
© Een

De twist na aflevering vier zorgde er zelfs voor dat de VRT overspoeld werd met vragen om de eerste vier afleveringen online te zetten omdat heel wat kijkers die eerste vier afleveringen van deze psychologische thriller opnieuw wilden bekijken om zo te ontdekken waar de sporen van die ommekeer in het verhaal verstopt waren.

Hetzelfde probleem zullen die kijkers ook hebben na het bekijken van de slotaflevering want ik ben er absoluut zeker van dat er heel weinig mensen na aflevering acht de dader hadden ontmaskerd. We kunnen de makers van deze reeks dan alleen maar feliciteren met de manier waarop ze het verhaal van de aan tijdelijk geheugenverlies lijdende Mie (Veerle Baetens – Code 37) in beeld hebben gebracht.

Veel over de plot van het verhaal kunnen we niet echt kwijt want zodra je iets dieper ingaat op het verhaal ben je verplicht om belangrijke momenten uit het verhaal te vermelden en voor de mensen die Tabula Rasa nog niet gezien hebben, zou dit heel wat kijkplezier wegnemen.

Mie lijdt na een auto-ongeval aan amnesie. Ze weet wel alles nog over haar leven voor het ongeval maar alles wat gebeurd na het ongeval, vergeet ze binnen de 24 uur. Wanneer een zekere Thomas De Geest (Jeroen Parceval – Zone Stad) verdwijnt, wordt Mie opgesloten in de psychiatrie omdat volgens een getuige zij de laatste persoon is die thomas gezien heeft. Het onderzoek wordt gevoerd door inspecteur Jacques Wolkers (Gene Bervoets – Professor T.). Hij is er rotsvast van overtuigd dat Mie meer weet over de verdwijning van Thomas en tracht haar op allerlei manieren in de val te lokken.

Tabula Rasa
© Een

In de instelling krijgt Mie hulp van de pyromaan Vronsky (Peter Van Den Begin – Hollands Hoop) die haar helpt om te overleven in de instelling. Vronsky zal ook zijn duit in het zakje doen in het verhaal van Mie om zo de politie op het verkeerde spoor te zetten.

Als je als kijker eindelijk mee bent, blijken de makers je helemaal op het verkeerde spoor gezet te hebben.

Als je Tabula Rasa niet gezien hebt, zal je het hier mee moeten doen. We kunnen het iedereen aanraden om voor deze reeks een kleine negen uur voor zijn scherm door te brengen want Vlaanderen bewijst hier voor de tweede keer op twaalf maanden dat ook zij interessante televisie kunnen maken met een internationale uitstraling. Pikant detail misschien is dat de rol van de zus van Mie gespeeld wordt door Lynn Van Royen die de hoofdrol speelde in Beau Séjour.
Volg Tabula Rasa
Bob
Bob