9
Emile Goessens geeft "Taboo (2017) - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Emile Goessens op 26 Maart 2017.
9
0

Taboo (2017) - Seizoen 1

De Britten hebben in het verleden al meerdere malen bewezen dat ze ontzettend goede series kunnen maken. Kijk bijvoorbeeld naar het misdaaddrama Luther, met daarin een zeer sterk spelende Idris Elba. Of de populaire detective Sherlock, met ook hierbij een goede hoofdrolspeler (Benedict Cumberbatch). Deze series kun je allemaal wel onder de categorie misdaad plaatsen. Maar in het begin van 2017 kwam BBC One met een nieuwe serie: Taboo. Hierbij gooiden ze het over een hele andere boeg met een historisch drama.

Het verhaal speelt zich af in 1814, een periode waarin de Britten in een oorlog zaten met de Verenigde Staten. Al snel maken we kennis met James Delaney (Tom Hardy, Peaky Blinders) die een heuse entree weet te maken tijdens de begrafenis van zijn vader. Hierbij iedereen in shock achterlatend, want iedereen dacht dat hij jaren geleden in Afrika gestorven was. Niet alleen daarom zijn de mensen die aanwezig zijn (waaronder zijn halfzus en diens man) in shock, maar ook omdat er diverse geruchten over hem de ronde deden. Zo zou Delaney zijn halfzus hebben misbruikt, een kannibaal zijn, een wrede moordenaar zijn en ze niet helemaal op een rijtje hebben.

Delaney is een man van weinig woorden, wat hem zowel charismatisch als mysterieus maakt. Hij krijgt de erfenis van zijn vader in zijn handen gedrukt en komt erachter dat hij alles van zijn vader erft en dat zijn zus met lege handen achterblijft. Toch erft hij uiteindelijk maar één ding: en dat is de Nootka Sound, een zee-engte aan de westkust van het huidige Vancouver Island. Een bezit wat persoonlijke waarde heeft voor Delaney, dit tot de grote woede van de Britse Oost-Indische Compagnie die achter de erfenis aanzit voor persoonlijk gewin. Delaney laat niet met zich sollen en doet er alles aan om Nootka Sound te behouden. Hij heeft er immers eigen plannen voor…

Taboo is een hele lastige show om te omschrijven. Zo kan de broeierige sfeer die je vanaf het begin van de eerste aflevering voelt worden vergeleken met het eerste seizoen van True Detective. Maar de serie is ook donker en grimmig. Door middel van korte flashbacks leer je beetje bij beetje wat meer over de moeder van Delaney en over zijn verblijf in Afrika.

Hoofdrolspeler Tom Hardy heeft Taboo samen gemaakt met zijn vader Chips Hardy en met Steven Knight, de maker van Peaky Blinders. Tom Hardy speelt een zeer sterke rol, waarbij hij soms bijna van het scherm lijkt te spatten. Hij is niet alleen goed geïnformeerd en intelligent, maar ook nog eens charismatisch, mysterieus en staat altijd zijn mannetje. Ook zijn alle andere karakters (die ik even in het midden laat) erg goed uitgediept en de gemiddelde seriekijker zal dan ook een hoop bekende gezichten zien. De donkere straten in Londen en de kostuums zijn prachtig weergegeven. Het ziet er allemaal heel erg realistisch uit.

Wie acht afleveringen veel te weinig vond voor deze miniserie van Britse bodem heeft geluk: het tweede seizoen is onlangs aangekondigd! Helaas is de datum hiervan nog niet bekend gemaakt, maar we zullen sowieso moeten wachten tot 2018!
Volg Taboo (2017)
Episode 8
Episode 8