7
Natasha Slagter geeft "Sygeplejeskolen - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Natasha Slagter op 10 Oktober 2019.
1
0

Sygeplejeskolen - Seizoen 1

Heb je ook wel eens het gevoel van ‘wat zal ik nou eens kijken’? Een beetje nieuwsgierig door een fotootje van wat stuurs kijkende verpleegkundigen, klikte ik op deze serie. The New Nurses stond in de titel. Ik verwachtte een soort Engelse Call the Midwife-look-alike. Maar het bleek een Deense serie te zijn die zich afspeelt in de jaren ’50. Helemaal niet erg want ik ben een liefhebber van Scandinavische series.

Op Mijnserie was de serie niet te vinden onder de naam the New Nurses maar wel onder de Deense naam Sygeplejeskolen. De afgelopen jaren zijn we enkele keren naar Denemarken geweest en hebben we diverse Deense series gezien waardoor we wat Deens kunnen lezen, dus de naam zou ik vertalen als Ziek-pleeg-school. Maar in het Nederlands of Engels laat zich dat een beetje moeilijk vertalen. Dus The New Nurses is wel een gepaste naam. Op sommige fora wordt de serie ook wel Nursing School genoemd.

In het eerste seizoen beleven we de eerste vier maanden van de opleiding. De eerste aflevering werd in Denemarken uitgezonden in september 2018. De serie begint met de start van een nieuw schooljaar voor verpleegkundigen in een Deens ziekenhuis. Door een tekort aan geïnteresseerde vrouwen neemt de Deense overheid een drastische maatregel: vanaf nu mogen ook mannen de opleiding tot verpleegkundige volgen. Niet iedereen is hier blij mee, zo wordt duidelijk in de serie.

Sygeplejeskolen
© TV 2

Zoals in meerdere series gaat het over een groep mensen. In dit geval begint een hele groep aan de opleiding. Maar in de serie wordt ingezoomd op de levens van zes verpleegkundigen in opleiding waarvan drie mannen. Het acteerwerk is prima voor elkaar. De Deense serie-kijkers zullen Erik Larsen gespeeld door Morten Hee Andersen herkennen, die we eerder gezien hebben als August uit het eerste seizoen van Ride upon the Storm (2017). In deze serie speelt hij een afgezwaaide soldaat met een moeilijk relatie met zijn vader. In de serie wordt duidelijk waarom hij verpleegkundige wil worden. Ook herkennen we hoofdzuster Margrethe Lund (Benedikte Hansen), bekend vanwege haar rol als journaliste Hanne Holm in de televisieserie Borgen. Een andere hoofdrolspeler is Anna Rosenfeld (Molly Blixt Egelind), een jonge vrouw uit een rijke familie die tegen de wens van haar familie in het ziekenhuis wil werken.

De serie heb ik in twee dagen uitgekeken. De afleveringen duren ook maar 40 minuten. Het verhaal wordt verteld in zes afleveringen met steeds een logisch afgerond einde. Een vergelijking zou je kunnen maken met Grey’s Anatomy, met overeenkomsten als liefde onder de studenten, strenge leiding en zieke patiënten met een verhaal. Maar dan met een Scandinavisch sausje. Beetje langzaam en realistisch. Zelf hou ik daar wel van.
De serie is wel een beetje kaal. Alle scenes spelen zich binnen af. De buitenwereld wordt alleen getoond door een kort shot van de buitenkant van het ziekenhuis. Ook is er tijdens de serie weinig muziek te horen, maar gezien het budget is dit allemaal wel te verklaren. Hoewel het acteerwerk goed is, is het verhaal een beetje doorsnee.

Al met al best een leuk tussendoortje. Seizoen 2 doe ik er ‘even’ achteraan, want seizoen 1 geeft ruimte voor een vervolg. Voor liefhebbers van Call the Midwife is dit zeker een aanrader. Iets minder uitbundig maar wel hetzelfde jaren ’50 gevoel.
Volg Sygeplejeskolen
Fatal Fejl
Fatal Fejl