6.5
anonymous geeft "Switched at Birth - Seizoen 5" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 23 Mei 2017.
2
0

Switched at Birth - Seizoen 5

Vol verwachting klopte mijn hart. De makers van de geliefde tienerserie wisten dat seizoen vijf het laatste seizoen zou worden van Switched at Birth. Gezien dit feit had ik hoge verwachtingen voor het allerlaatste seizoen. Dat vooruitzicht kwam echter niet uit.

Het laatste gedeelte van seizoen vier eindigt met een heleboel vragen voor de kijker. Bay (Vanessa Marano, Gilmore Girls) en Daphne (Katie Leclerc, Confess) wonen en werken allebei al een aantal maanden in China, maar moeten halsoverkop weer terug naar Kansas. Na de eerste tien minuten van de eerste aflevering van het vijfde seizoen wordt duidelijk waarom de meiden onstuimig naar Amerika terugvliegen. Het seizoen begint spannend en met een tal aan nieuwe verhaallijnen.

Switched at Birth
© Freeform
Zo strijdt Iris (Sharon Pierre-Louis, The Lying Game) een van de vriendinnen van Daphne, voor gelijke rechten voor zwarte studenten. Het was geweldig dat een serie dit onderwerp behandelde, gezien discriminatie helaas nog veel vaker voorkomt dan we denken en hopen. De makers van de serie besteedden echter zoveel tijd aan deze compleet nieuwe verhaallijn dat een aantal andere karakters uit het oog werd verloren. Het seizoen bestond slechts uit tien afleveringen, waardoor sommige verhaallijnen -naar mijn idee- ondoordacht in beeld werden gebracht.

Met name de verhaallijn over Emmett (Sean Berdy, The Legend of the Mountain Man) was in het laatste seizoen een doorn in het oog. Media prezen Switched at Birth als serie om de sociale dilemma’s die de makers op de kaart hebben gezet, denk bijvoorbeeld aan de keer dat Bay niet instemde met het hebben van seks met Tank. Dat bleef dit seizoen –op de verhaallijn van Iris na- uit. Emmett kampte met een depressie. Hoewel je zijn moeder Melodie (Marlee Matlin, Children of a Lesser God) over zijn staat hoorde praten met vrienden en familie, zag je niet hoe Emmett daadwerkelijk met zijn depressie omging en hoeveel moeite hij had om weer beter te worden. Emmets verhaallijn voelde daarom behoorlijk gehaast.

Uiteraard had het seizoen ook veel moois te bieden. Zo bleek uit de afgelopen afleveringen dat Daphne en Bay –ondanks dat ze geen biologische zussen zijn- een hechte zussenband te hebben. Ook komt de familieband en de vriendschappen die de zussen hebben opgebouwd weer sterk naar voren. Ook vond ik het mooi hoe hun overleden vader (Angelo) toch op een indirecte manier een rol had in de serie. Daarnaast vond ik het tof dat een aantal karakters, die in voorafgaande seizoenen vaste gastrollen hadden, ook nog even opdoken in het laatste seizoen.

Hoewel ik twijfelachtig aan de laatste aflevering van het seizoen begon, wisten de makers van de serie toch nog een aantal losse eindjes aan elkaar vast te knopen. Dit deden ze door middel van een dubbele aflevering. Iedereen met wie je vanaf seizoen één meeleefde kreeg zowaar een happy end. Toch bleef ik achter met een onbevredigend gevoel. Wellicht had het ermee te maken dat ik het allerlaatste seizoen van de Switched at Birth heel anders voor ogen had.
Volg Switched at Birth
Long Live Love
Long Live Love