7.5
Eline Hermans geeft "Swingtown - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Eline Hermans op 25 november 2014.
0
0

Swingtown - Complete serie

Interesse in een serie die zich afspeelt in de 60’s in het hartje van Chicago? Of gaat je voorkeur eerder uit naar het pikante onderwerp van swingers (partnerruil)? Ik zou Swingtown tekort doen als ik niet vermelde dat het onderwerp rondom swingers slechts een basis is om maatschappelijke veranderingen in de jaren ’60 aan te kaarten. In alle eerlijkheid vroeg ik me na het lezen van de synopsis van deze serie af waarom de kritiek op deze serie zo lovend was. Na het bekijken van het volledige seizoen weet ik waarom.

Swingtown draait rond drie koppels, die elk een verschillende klasse van de maatschappij vertegenwoordigen. Allereerst maken we kennis met Bruce (Jack Davenport; Pirates of the Caribbean) en Susan Miller (Molly Parker; House of Cards). Bruce heeft zonet een promotie gekregen, waardoor het gezin van vier kan verhuizen naar een betere buurt. Daar ontmoeten ze het rijke en extravagante koppel Tom (Grant Show; Melrose Place) en Trina Decker (Lana Parrilla; Once Upon A Time). Tom is een piloot bij een vliegtuigmaatschappij en organiseert frequent wilde feestjes voor swingers om zijn huwelijk pittig te houden. Als laatste koppel komen Roger (Josh Hopkins; Brothers & Sisters) en Janet Thompson (Miriam Shor; The Good Wife) in beeld. In dit huwelijk heeft duidelijk de vrouw de broek aan, terwijl ze nog maar net de eindjes aan elkaar kunnen knopen.

De serie weergeeft de tijdsgeest van de jaren ’60 perfect en toont de evolutie in de maatschappij rond genderrollen. Hoe gingen de Amerikanen in Chicago om met revolutionaire ideeën zoals ‘de nieuwe man’ en een vrouw die de kostwinner is? Of gewoon de opmars van het feminisme in het algemeen? Het thema rond swingen (partnerruil) is slechts een aandachtstrekker om naderhand maatschappelijke vraagstukken van de 60’s onder de loep te nemen. Bovendien is de seksuele (r)evolutie van de jaren ’60 legendarisch en wordt deze uiteraard ook besproken. Deze onderwerpen zouden echter wat moeilijk te verteren zijn zonder een vleugje humor:

“Janet Thompson: Here I thought all your parties were just drunken orgies.
Tom Decker: Well, they can't all be perfect.”

De aandacht voor detail in Swingtown toont aan dat deze serie van hoge kwaliteit is. Zo werkt Roger Thompson in een groot verzekeringskantoor waar een zekere Mr. Stone de eigenaar van het bedrijf is. Dit is een leuke referentie naar W. Clement Stone, een magnaat in de verzekeringsindustrie in de 60’s. Helaas is dit weinig van betekenis voor de jongere generatie en het internationale publiek. Zonder deze informatie gevonden te hebben op het internet, zou ik dit zelf ook nooit geweten hebben.

Het is daarom nog maar de vraag of deze serie zich ook correct heeft gepositioneerd. Swingtown werd uitgebracht in 2008 en richt zich door middel van de nostalgische sfeer op het oudere publiek, terwijl zij ook nog eens het jongere doelpubliek wil charmeren door het onderwerp: swingen erbij te halen. Persoonlijk denk ik dat dat de doodsteek was voor deze serie. Door een te groot doelpubliek te willen bereiken, leek de serie op het eerste zicht voor niemand meer interessant. Hoewel bijna iedereen die Swingtown heeft gezien, kan beamen dat de serie een streling voor het oog is. Zeker een aanrader!
Volg Swingtown
Take It To The Limit
Take It To The Limit