Helgoned geeft "S.W.A.T. (2017) - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door Helgoned op 18 augustus 2022.
3
0

S.W.A.T. (2017) - Seizoen 5

Na een aarzelende start levert S.W.A.T. (2017) een sterk vijfde seizoen af met overtuigende actie en acteerwerk.

Het vijfde seizoen van S.W.A.T. (2017) is gelukkig weer een volledig seizoen, waarin de makers een duidelijke verhaallijn kunnen uitzetten. Het vorige seizoen stopte redelijk snel na slechts achttien afleveringen. S.W.A.T. staat voor Special Weapons and Tactics team. Het S.W.A.T. team opereert vanuit Los Angeles en gebruikt hypermodern materieel en militaire tactieken om terrorisme, grote rellen en georganiseerde misdaden die boven de pet van het reguliere politiekorps uitgaan, aan te pakken.

S.W.A.T. (2017)
© CBS

In het vierde seizoen zagen we dat Daniël ‘Hondo’ Harrelson (Shemar Moore, Criminal Minds) tegen het advies van zijn commandant Hicks (Patrick st. Esprit, Sons of Anarchy) in, zich in de pers uit over het institutionele racisme binnen het politiekorps. Hij neemt verlof en in het tweeluik Vagabundo en Madrugada zien we dat hij zich in Mexico heeft teruggetrokken. Hij mijdt het contact met zijn team en denkt na over zijn toekomst. Daarbij twijfelt hij tussen het proberen om verbeteringen voor elkaar te krijgen van binnenuit, of over het stoppen met zijn carrière bij de misdaadbestrijding. Daarbij krijgt hij in Mexico ook te maken met de misdadige praktijken van een dubieuze Ierse zakenman en een aantal corrupte politieagenten.

Deze eerst twee afleveringen overtuigden mij ondanks enkele leuke details, bijvoorbeeld verwijzingen naar jaren zeventig westerns en achtergrondmuziek, niet. De afleveringen voelen niet als onderdeel van de serie. Na dit uitstapje keert Hondo terug naar zijn team, maar dat blijkt nog ingewikkelder dan hij had gevreesd. Dat ligt niet aan het team, want ondanks dat niet iedereen gecharmeerd was van het vertrek en de radiostilte van hun (voormalig) leider, respecteren zij hem nog steeds volledig.

S.W.A.T. (2017)
© CBS

Dat team bestaat uit David ‘Deacon’ Kay (Jay Harrington, Better Off Ted), zijn collega met wie hij veel overlegt en met wie hij in het team een twee-eenheid vormt. Verder zijn er ex-politieman Victor Tan (David Lim, Quantico) en de zeer ervaren Dominique Luca (Kenny Johnson, The Shield). Tot slot zijn er de fanatieke, serieuze Christina ‘Chris’ Alonso (Lina Esco, Cane) en de ruwe Jim Street (Alex Russell), die veel voor elkaar voelen, maar om elkaar heen blijven draaien.

Na de aarzelende start komt de serie al snel op stoom.

Na de aarzelende start komt de serie al snel op stoom. Enerverende actie, sterke verhalen en goede, realistische en persoonlijke interactie. Er zit wel eens een minder sterke aflevering tussen, zoals het niet bijster goed uitgewerkte The Fugitive waarin Hondo op basis van beelden van zijn webcam wordt verdacht van het neerschieten van twee agenten. Over het algemeen zijn de verhaallijnen echter prima van kwaliteit.

De tweeëntwintig afleveringen leiden tot een spannend slot, waarbij het duidelijk wordt dat een teamlid voorgoed afscheid gaat nemen van het team. Ondanks het verplaatsen van de serie in Amerika halverwege het seizoen - van vrijdag om 20.00 uur naar zondag op het latere tijdstip van 22.00 uur - zijn de kijkcijfers stabiel gebleven. De belangrijke mijlpaal van honderd afleveringen werd bereikt en het zesde seizoen start in de Verenigde Staten op 7 oktober 2022. De verwachting is dat Veronica in Nederland niet lang daarna zal volgen. Ik zit dan in ieder geval weer aan de buis gekluisterd.
Volg S.W.A.T. (2017)
Honeytrap
Honeytrap