7
Helgoned geeft "S.W.A.T. (2017) - Seizoen 1 (eerste deel)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 23 april 2018.
2
1

S.W.A.T. (2017) - Seizoen 1 (eerste deel)

Begin november 2017 debuteerde de serie S.W.A.T. pas op het Amerikaanse televisiestation CBS. S.W.A.T. staat voor Special Weapons and Tactics team. De serie is een nieuwe versie van de kortlopende serie uit de midden jaren zeventig. Die voorloper werd na anderhalf jaar al opgedoekt. Niet vanwege gebrek aan succes, maar vanwege de grote lading van kritiek op het gewelddadige karakter van de afleveringen. In 2003 was er een succesvolle bioscoopfilm met Samuel L. Jackson, Colin Farrell en LL Cool J en nu is daar een dus een nieuwe televisieserie.

Het S.W.A.T. team van de nieuwe reeks opereert vanuit Los Angeles en gebruikt militair materieel en tactieken om terrorisme, grote rellen en andere zaken die boven de pet van het reguliere politiekorps uitgaan, aan te pakken. In de eerste aflevering zien we hoe, na een dramatisch incident, sergeant Daniel 'Hondo' Harrelson door commandant Hicks (Patrick st. Esprit, Sons of Anarchy) wordt gevraagd om het team te leiden. Hondo (Shemar Moore, Criminal Minds) komt er achter dat zijn benoeming ook politieke redenen heeft. Daarnaast wordt zijn senior collega David Kay (Jay Harrington, Better Off Ted) gepasseerd als Hondo de leiding van het team op zich gaat nemen.

S.W.A.T. (2017)
© CBS

Het team is verder een bont gezelschap van specialisten. Zo zijn daar Victor Tan (David Lim, Quantico) een ex-politieman, Christina Alonso (Lina Esco, Cane), Dominic Luca (Kenny Johnson, The Shield) en de onervaren Jim Street (Alex Russell). Kapitein Jessica Cortez (Stephanie Sigman, Narcos) stuurt Hondo dagelijks aan. Dat wordt bemoeilijkt door het feit dat zij en Hondo een relatie onderhouden, iets wat zij lang verborgen kunnen houden dit eerste seizoen.

S.W.A.T. (2017)
© CBS

De serie draait in de eerste plaats om actie. En die actie ziet er prima uit, meteen vanaf de eerste aflevering. Deze eerste aflevering werd geregisseerd door Justin Lin, bekend van onder andere diverse Fast & Furious films. De daarop volgende afleveringen zijn ook enerverend, met veel vuurgevechten en explosies. Het team pakt een bendeoorlog aan, een gevangenisopstand, drugssmokkel en een nep-S.W.A.T. team. Dat is allemaal goed in beeld gebracht en komt zeer geloofwaardig over.

De serie gaat ook in op de persoonlijke omstandigheden van de teamleden. Bij enkele teamleden bloeit de romantiek op. Alleen David Kay heeft een gezin, dus de overige leden hebben weinig te maken met gezinsproblematiek. De relatie tussen Hondo en Jessica leidt later in het seizoen tot de nodige frictie. Het blijft echter allemaal redelijk oppervlakkig, er is te weinig echte emotie. In een paar afleveringen wordt iets dieper gegraven, maar zaken als racisme, ongelijkheid, wapengebruik en proportioneel geweld worden niet uitgebreid belicht. Uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld de aflevering Homecoming, waar racisme en de bendeproblematiek prominent worden belicht. De meeste afleveringen draaien puur om actie en daarmee onderscheidt S.W.A.T. zich niet van de standaard politieseries.

De actie is goed en ook de humor is op zijn plek in een groot deel van de afleveringen. Het is echter geen hoogdravende of vernieuwende televisie geworden.

Shemar Moore is degelijk en met zijn voorkomen overtuigt hij als Hondo Harrelson. Ik had alleen gehoopt dat zijn eerste hoofdrol, na 11 seizoenen in Criminal Minds, in een meer opvallende serie was geweest. De actie is goed en ook de humor is op zijn plek in een groot deel van de afleveringen. Het is echter geen hoogdravende of vernieuwende televisie geworden. Met uitvoerend producent Shawn Ryan aan boord, bedenker van The Shield, had ik toch wat meer verwacht. Dat doet trouwens niets af aan het feit dat het een onderhoudende actieserie is geworden met plezierige hoofdrolspelers. Een mooi feitje is ook dat men gebruik maakt van een update van het oorspronkelijke thema van componist Barry De Vorzon. Hij scoorde in 1976 zelfs een nummer 1 hit met zijn beginthema. Inmiddels heeft CBS een tweede seizoen besteld en dan ben ik ook weer van de partij.
Volg S.W.A.T. (2017)
Escape
Escape