6.5
Ruud Groff geeft "Superstore - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Ruud Groff op 24 Maart 2016.
4
1

Superstore - Eerste aflevering

Eens in de zo veel tijd verschijnt er een serie, waarvan je denkt: waarom is dit plot als serie nooit eerder bedacht? Superstore is voor mij zo’n serie. Een serie die draait om de dagelijkse bezigheden van het personeel van een typisch Amerikaanse Superstore waar zo’n beetje alles te koop is.

In de pilot komt Jonah (Ben Feldman, Silicon Valley) solliciteren bij de Superstore. Ongeacht zijn kwaliteiten wordt al snel duidelijk dat hij door supervisor Dina (Lauren Ash, Almost Heroes) wordt aangenomen omdat ze hem wel ziet zitten. Vanaf het eerste moment is duidelijk dat Dina wel eens het pareltje van de serie kan worden. Gedurende de pilot wordt dit gevoel versterkt door haar goede timing en teksten die precies bij haar personage passen.

Vanaf moment één is duidelijk dat Dina wel eens het pareltje van de serie kan worden.

Jonah daarentegen is een klein beetje een betweter die indruk probeer te maken op Amy (America Ferrera, Inside Amy Schumer), welke later zijn Floor Supervisor blijkt. Natuurlijk flopt dit enorm, komt hij voor schut te staan en zien we binnen enkele scenes al genoeg materiaal om te kunnen concluderen: Dit wordt weer zo’n typische verhaallijn uit elke gemiddelde komedie, waarbij twee personages lang om elkaar heen gaan draaien, maar uiteindelijk bij elkaar komen.

Jonah wordt als zelfverzekerd personage vrij snel afgestraft doordat hij een enorme fout maakt met grote chaos in de Superstore als gevolg. En deze scene kenmerkt de serie: het is met vlagen erg Amerikaans over de top, hysterisch en onrealistisch. Natuurlijk zijn er echt momenten om te lachen, maar die credits gaan eerder naar de slap-stick momenten dan naar het script. Ook enkele seconden van figuranten doen mij binnen de 22 minuten een aantal keer lachen. Wat mij betreft moet de serie het hier van hebben: kleine momentjes en het goed uitspelen van acteurs. Vooral acteur Colton Dunn als Garrett zorgt, naast personage Dina, voor vermaak. Want laten we wel wezen, de casting is prima in orde en de kwaliteit van de acteurs is goed van niveau.

Het doet me denken aan Bridesmaids en The Hangover, die in de bioscoop erg succesvol waren.

Nog niet alle personages komen tot hun recht, maar er zijn al kleine openingen voor persoonlijke ontwikkelingen van personages. Het is een komedie, maar voor mij te hysterisch en te simpel. Het personeel wordt al snel als dom weggezet en veel grappen zijn erg flauw. Het doet me denken aan Bridesmaids en The Hangover, die in de bioscoop erg succesvol waren, maar die mij (in tegenstelling tot Superstore) wél aanspraken. Als je van dit soort humor houdt, moet je de serie zeker een kans geven en geef ik een 7. Voor mij persoonlijk is het niet meer dan een magere 6,5. Ik kijk de volgende keer liever naar een komedie met net iets meer inhoud zoals The Big Bang Theory, Modern Family of Friends.

Om terug te komen op de vraag die ik aan het begin stelde: “Waarom is dit plot als serie nooit eerder bedacht?” heb ik vermoedelijk een antwoord gekregen na het zien van de pilot. Ik verwacht dat het plot snel uitgespeeld zal zijn en de sleur in de serie zal optreden. Daarom is het wel goed om te zien dat er in de pilot al persoonlijke verhaallijntjes worden uitgezet, om er voor te zorgen dat de rek er langer blijft in zitten.

Superstore
© NBC
Volg Superstore