7.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Supernatural – Seizoen 9" een 7.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 2 juni 2014.
3
1

Supernatural – Seizoen 9

Nou dat is lekker, zweef je zalig op je wolkje in de hemel en zo val je met een rotgang op aarde. Niet omdat je stout bent geweest, welnee de zelfbenoemde ‘God’ Metatron denkt dat als hij alle engelen op aarde heeft hij een nieuwe hemel kan creëren. Met uiteraard Metatron als ‘God’. En niemand die Metatron kan stoppen, tenminste niet op het eerste gezicht. En Sam en Dean, die hebben zo hun eigen problemen op te lossen. En zo gaan wij het negende seizoen in.

Dean moet een beslissing nemen over het leven van Sam. Of dit de juiste beslissing zal zijn weten we pas halverwege het negende seizoen. Dat de beslissingen van Dean niet altijd goed uitpakken weten we al, maar één beslissing zal Dean bezuren. Deans nieuwe beste vriend is Crowley de Koning van de Hel. Crowley wil, om begrijpelijke redenen Abaddon (Alaina Huffman, Stargate: Universe) verwijderd hebben van zijn toneel. Ze neemt te veel plaats in en in de hel is er maar plaats voor één koning en niet voor een koning en koningin.

Metatron die graag de nieuwe God wil worden, gooit in de hemel en op aarde het een en ander overhoop. Castiel zal alle zeilen bij moeten zetten om te zorgen dat de gevallen engelen terug kunnen naar de hemel en het liefst zonder Metatron. Enfin, het is dus weer een overvol seizoen vol met engelen, demonen, eerste zonen en andere griezelige wezens. Sam en Dean zijn na acht seizoenen getekend en dat geldt ook voor hun relatie. En ik vrees dat het nooit meer zal worden als het was.

Dean de oudere broer draagt zijn rol als een warme jas en Sam blijft voor mij altijd een beetje stijfjes, maar de chemie tussen beide is duidelijk aanwezig. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en dat doet de serie veel goed. Castiel, die niet meer engel is sinds hij zijn gratie kwijt is, blijft naast Dean mijn favoriete karakter. De rustige manier van praten en bewegen hebben een bijna hypnotiserende werking op mij. Metatron mag van mij naar de prullenbak, of karakterhemel, die heeft zijn langste tijd in Supernatural wel gehad.

Crowley en Abaddon zijn op hun best als Meneer en Mevrouw Hel, de dialogen van die twee zijn geweldig. Vooral Crowley heeft een beetje mijn sympathie gewonnen wanneer hij verslaafd raakt aan mensenbloed. Zoals altijd zitten er opvulafleveringen tussen en die vallen een beetje uit de toon. Maar het negende seizoen van Supernatural mag er zijn. Ze hebben geprobeerd een nieuwe draai aan het verhaal te geven en dat is prima gelukt. Wat niet gelukt is, is de backdoor pilot van Supernatural: Bloodlines.

Bloodlines, de twintigste aflevering van Supernatural, zou het begin moeten zijn van de spin-off Supernatural: Bloodlines. Geheel terecht hebben ze besloten bij The CW om hier niet mee verder te gaan. Maar ze geven het idee van een spin-off nog niet op, dus wie weet in seizoen tien? Want na de laatste aflevering kan ik niet wachten op het tiende seizoen. De cliffhanger was spannend en op internet staat het vol met speculaties. Ik wed op een overvol en spannend tiende seizoen, waarin Crowley een vaste rol heeft en waarin Sam en Dean het heel moeilijk gaan krijgen.

7.5 punten voor een spannend seizoen.
Volg Supernatural
Carry On