7.5
Thomas ten Veldhuijs geeft "Supernatural - Seizoen 9 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 17 september 2019.
0
0

Supernatural - Seizoen 9 (DVD)

Op het moment van schrijven van deze recensie gaat het vijftiende seizoen van Supernatural al weer bijna van start. Dat zal ook het laatste seizoen van de serie zijn en hopelijk als bevredigende afsluiting dienen. Dat de serie zo lang is doorgegaan is eigenlijk best indrukwekkend, zeker gezien het feit dat de serie in eerste instantie maar drie seizoenen zou duren. Maar tijdens het kijken van het negende seizoen snap ik wel waarom de serie zo’n hoog aantal seizoenen heeft weten te behalen. Het is een vermakelijke serie die makkelijk wegkijkt, sterke humor bevat en veel aansluitingen heeft op literaire werken en populaire cultuur.

Het negende seizoen gaat van start met de gebroeders Winchester die weer eens diep in de problemen zijn beland. Sam Winchester ligt op sterven in het ziekenhuis en Dean Winchester is alles aan het proberen om Sam te kunnen redden. Als je er goed over nadenkt, zitten de broers in ieder seizoen wel in een dergelijke situatie. En ze weten er ook iedere keer weer uit te komen. De premisse van de serie is ook ongewijzigd gebleven sinds het eerste seizoen. De broers zijn namelijk ‘hunters’ en ze jagen zoals de titel al doet vermoeden op bovennatuurlijke wezens die een bedreiging voor de mens kunnen vormen. Door het seizoen heen verschijnen er verscheidene wezens zoals vampiers, weerwolven, heksen, draken, demonen en ook engelen. Zelfs in het negende seizoen komen de makers nog met nieuwe wezens en nieuwe invalshoeken en blijft de serie daardoor ook fris aanvoelen.

Iedere aflevering heeft een losstaand verhaal en door het seizoen heen loopt ook een overkoepelend verhaal. In dit seizoen was het, vergeleken met voorgaande seizoenen, iets minder duidelijk wat het overkoepelende verhaal was. Aan het einde van het achtste seizoen en het begin van het negende seizoen was het chaos in de hemel, wat ervoor heeft gezorgd dat alle engelen uit de hemel op aarde zijn beland. In het begin van het seizoen leek het er dan ook op dat de chaos in de hemel en de problemen met de engelen de kern van het seizoen zouden worden. Maar dit seizoen bestaat uit meerdere overkoepelende verhaallijnen. Zo zijn er delen die gaan over engelen, delen die gaan over demonen en bijvoorbeeld ook een deel dat gaat over de met Sam en Dean bevriende engel Castiel.

[image-102936]

Dit seizoen bevat ook weer leuke verrassingen. Zo komt bijvoorbeeld de wereld van Oz uitgebreid aan bod, heeft een bijbels figuur een belangrijke rol en komt Snooki van Jersey Shore (die ten tijde van het negende seizoen nog wel wat bekender was) in een klein gastrolletje voorbij. Er zit in ieder geval weer voldoende diversiteit in het seizoen. Hopelijk zit er in het volgende seizoen wel iets meer systematiek. Zelf vind ik het bijvoorbeeld leuker als iedere aflevering een los verhaal heeft en dat het seizoen met het overkoepelende verhaal langzaam opbouwt naar de climax waar alles bij elkaar komt. Maar het blijft los daarvan een vermakelijk en goed seizoen.

De DVD zelf is van goede kwaliteit. Het beeld is scherp, geluid is goed en er is ruime keuze uit verschillende talen voor de ondertiteling en (in iets mindere mate) de audio. Verder zitten er een aantal leuke toevoegingen op zoals een aantal verwijderde scenes, een virtuele tour en ook nog de bloopers.

Het negende seizoen van Supernatural is vermakelijk, bevat leuke verrassingen en is bovendien ook erg solide. Indien je gek bent op mythologische wezens, bijbelse figuren en popcultuur dan ben je bij het negende seizoen van Supernatural aan het goede adres. Verder zitten er op de DVD een paar leuke extra’s en is er op de DVD verder ook niks op aan te merken. Op basis van het bovenstaande geef ik het negende seizoen van Supernatural een 7,5.
Volg Supernatural
Carry On
Carry On