9
Jessica Dillema geeft "Supernatural - Seizoen 5" een 9.
Geschreven door Jessica Dillema op 11 februari 2013.
4
0

Supernatural - Seizoen 5

Officieel had seizoen vijf het laatste seizoen van Supernatural moeten zijn. Dit is ook te zien in de laatste aflevering welke heel duidelijk een einde maakt aan de serie. Echter is de serie toch niet gestopt, maar is seizoen vijf het laatste seizoen waaraan bedenker Eric Kripke er aan mee schreef. Op het moment van het schrijven van deze recensie wordt in Amerika seizoen acht van Supernatural uitgezonden.

Het vijfde seizoen draait om het tegenhouden van Lucifer die aan het eind van seizoen vier vrij kwam en het redden van de wereld van de Apocalyps. Ruby bleek toch niet een goede vriendin van Sam te zijn. Zij bleek al die tijd al te werken voor Lilith zodat Sam de laatste zegel zou breken door Lilith te doden. Gelukkig zijn in dit seizoen ook weer een aantal leuke losse verhalen in diverse afleveringen. Deze afleveringen zijn goed in elkaar gezet en vermakelijk. Het zal de fans zeker niet teleurstellen.

Castiël is ook dit seizoen weer terug en groeit langzamerhand uit tot een enorm geliefd personage, welke rebelleert tegen de hemel. Zijn ervaringen met de hedendaagse technologie wordt heel grappig in beeld gebracht. Er wordt gezegd dat hij hier geen ervaringen mee heeft en hier maken ze bij het schrijven van de serie dankbaar gebruik van. Hierbij kun je denken aan een scène waarin Sam belt naar het mobieltje van Castiël en zijn voicemail krijgt. Waar normaal gesproken je naam ingesproken wordt hoort Sam in plaats daarvan Castiël die het volgende zegt: “I... I don't understand... Why do you want me to say my name?”, waarna je het geluid hoort van diverse toetsen die ingedrukt worden. Of je kunt bijvoorbeeld denken aan Castiël die een telefooncel gebruikt terwijl hij belt met Dean; “This isn't funny Dean, the voice says I'm almost out of minutes!”. Castiël garandeert lachwekkende scènes.

Een wat serieuzere lijn in het seizoen is dat Sam en Dean de belichamingen zijn voor Lucifer en engel Michael. Omdat zij alles willen doen om te voorkomen om als belichaming voor deze engelen gebruikt te worden zoeken zij naar alternatieven om Lucifer te verslaan. Hiervoor moeten Sam, Dean en Bobby op zoek naar de ringen van de vier ruiters uit de bijbel. Dit is overigens iets wat ze heel duidelijk volgen in de serie. Alle tekenen van de Apocalyps komen langs door de serie heen. Deze vier ringen samen zouden Lucifer weer terug in zijn kooi kunnen brengen. De aflevering met de ruiter Dood is een zeer goede en verrassende aflevering.

Ook zien we diverse andere goden in een speciale aflevering en ook Gabriël (de Trickster) zien we hierin terug. De Supernatural boeken komen ook weer terug in een aflevering waarin een Supernatural Conventie georganiseerd wordt. Je kunt je voorstellen dat dit hilarische momenten oplevert wanneer je meerdere Dean’s en Sam’s op één locatie hebt. De aflevering met Paris Hilton is een beetje jammer. Zij is niet echt de steractrice die je zou verwachten in de serie.

Het einde van dit seizoen zou bevredigend zijn geweest wanneer dit ook echt het laatste seizoen zou zijn geweest. Echter was dit toch niet het laatste seizoen en dit is te zien in de allerlaatste seconde die is toegevoegd aan de finale. Gelukkig kunnen wij nog een paar seizoenen langer genieten van de Winchesters en hun metgezellen.
Volg Supernatural
Carry On
Carry On