10
Jessica Dillema geeft "Supernatural - Seizoen 4" een 10.
Geschreven door Jessica Dillema op 22 januari 2013.
1
0

Supernatural - Seizoen 4

In het eerste seizoen kon je de afleveringen van Supernatural nog makkelijk los van elkaar kijken, maar aangekomen bij dit vierde seizoen wordt dat steeds moeilijker. Het plot wordt steeds groter en de afleveringen hangen meer en meer samen. Er zijn weinig afleveringen waarin een losstaand verhaal verteld wordt. Het eerste seizoen ging nog over Sam en Dean die op zoek waren naar hun vader en naar de demon die hun moeder vermoord had. Azazel, de Yellow Eyed Demon vermoorde hun vader in het begin van het tweede seizoen en aan het eind van het tweede seizoen wordt deze demon vermoord door Dean. Sam is inmiddels dood geweest en door Dean teruggebracht, maar hierdoor had Dean nog maar één jaar te leven. Aan het eind van seizoen drie wordt nog een laatste poging gedaan om Lilith te verslaan, maar dit mocht niet baten. Het contract met de crossroads demon liep af en Dean werd verslonden door de hell hounds en zat vast in de hel.

De eerste beelden van seizoen vier zijn dan ook beelden van Dean in de hel, maar niet voor lang. De serie kan natuurlijk niet zonder het Winchester duo en dus hebben de schrijvers een invalshoek gezocht om Sam en Dean weer bij elkaar te brengen. Naast hel is er nu namelijk ook de hemel. Dean wordt gered uit de hel door de engel Castiël, gespeeld door Misha Collins. Castiël is een enorm goede toevoeging aan de cast van Supernatural. Omdat de engel geen gevoelens heeft en de hedendaagse menselijke technologie niet kent zorgt dit voor hilarische scènes. Daarnaast verschijnt en verdwijnt Castiël zonder waarschuwing. Naast Castiël verschijnen nog diverse andere engelen met minder goede bedoelingen.

Seizoen vier draait om de 66 zegels welke Lilith probeert te breken zodat Lucifer uit zijn kooi kan komen om over de aarde te lopen. Sam en Dean werken samen met Castiël om te voorkomen dat alle 66 zegels gebroken worden. Echter komt de relatie van Sam en Dean op het spel te staan doordat Ruby tussenbeide is gekomen in de tijd dat Dean in de hel zat. Sam is met behulp van Ruby meer en meer toe gaan geven aan zijn demonische kant en onderneemt drastische maatregelen om sterk genoeg te worden om Lilith te verslaan. Dit zorgt voor een interessante verhaallijn en zo zien we ook eens een andere kant van de altijd lieve Sam.

Het vierde seizoen is enorm spannend en er zitten allerlei interessante en onverwachte twists in. Wat voor consequenties zitten namelijk vast aan het vermoorden van Lilith? Hebben de Winchesters een half broer? Welke gruwelijke activiteiten heeft Dean ondernomen in de tijd die hij in de hel doorbracht? Als engelen bestaan, bestaan profeten dan ook? Op die laatste vraag kan ik het antwoord verzekeren, en de aflevering met de profeet is grappig.

De enige aflevering die mij tegenviel was de speciale aflevering welke in zwart wit is uitgezonden. Elk seizoen hebben ze wel een speciale aflevering en helaas vind ik deze meestal tegenvallen, zoals de aflevering van seizoen drie welke compleet gewijd werd aan Ghostfacers. Echter de toevoeging van engelen is een goede zet geweest en maakt het verhaal erg interessant om te blijven volgen.

Het seizoen eindigt met een geweldig spannende cliffhanger met de grootste twist van het seizoen en we mogen blij zijn dat er een vijfde seizoen is waarin het verhaal vervolgt wordt.
Volg Supernatural
Carry On