6
anonymous geeft "Supergirl - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door anonymous op 28 Mei 2015.
0
0

Supergirl - Eerste aflevering

Wil degene die gelooft dat deze pilot niet opzettelijk is gelekt, opstaan en zijn/haar hand opsteken? Wil diegene dan meteen weer gaan zitten?! Blijf zelfs maar gewoon zitten... het liefst achter in een hoekje ergens. Natuurlijk heeft CBS deze pilot opzettelijk gelekt, net als hoe The CW de pilot van The Flash vorig jaar opzettelijk had gelekt. Het is een zeer handige manier om de meningen op het materiaal te peilen en zodoende nog aanpassingen te maken. Het is natuurlijk ook heel ‘toevallig’ (ahum) dat The CW en CBS onder dezelfde organisatie vallen? Nee, CBS; jullie houden niemand voor de gek.

Kara Zor El (Melissa Benoist, Glee) is net als haar beroemde neef afkomstig van Krypton. Voordat haar planeet werd verwoest werd zij naar de aarde gestuurd om te waken over haar (toen nog jongere) neefje. Het schip van Kara arriveerde door omstandigheden namelijk twintig jaar later op aarde. Kara is toen bij een gezin ondergebracht die wist van haar gaven. Zij heeft in haar tienerjaren haar krachten proberen te onderdrukken en een ander leven proberen te leiden. Toch heeft zij altijd geweten dat zij geboren is om mensen te helpen en om haar krachten te gebruiken voor het goede. Nu is Kara een ambitieuze twintiger. Wanneer een vliegtuig dreigt neer te storten, maakt zij eindelijk gebruik van haar gaven. Vanaf dat moment realiseert zij zich dat zij een verschil kan maken in het leven van anderen en in National City. Dat zal wel moeten, want een heleboel gespuis dreigt het leven in National City heel wat onaangenamer te maken.

Als jij één van de kijkers bent die de ziekte van Pfeiffer krijgt door de recente stroom aan comicseries, dan is Supergirl niets voor jou. De serie dien je dan met haastige spoed te vermijden. Voor het geval dat je koppig bent: de pilot van deze serie zal er in ieder geval niet voor zorgen dat je het genre meer gaat waarderen. Supergirl serveert vooralsnog vooral types. Wat te denken van de Devil Wears Prada-achtige bazin, het hulpje dat verliefd is op de protagonist, het mannelijk schoon waar onze girl een oogje op heeft, etcetera. Zelfs Kara komt rechtstreeks uit het boekje. De fundering onder de personages is zeer formulematig, net als het verhaal. De pilot doet niets om van het geijkte pad af te wijken. Kara werkt zélfs net als haar neef bij een krant. Hoe bedoel je origineel... Het had best wat inventiever gemogen. Je kunt ook onmogelijk opgewonden worden van de vooruitzichten op wekelijks een boefje te vangen. Dit is alles behalve sexy. Toch zit er zeker wat in. Melissa Benoist is goed gecast. Benoist brengt wat je verwacht van het personage dat zij speelt. Haar optreden hier geeft vertrouwen dat zij meerdere aspecten van het personage kan laten zien wanneer Kara in de loop van het seizoen wordt geconfronteerd met meer tegenstand/tegenslag. De overige personages zijn functioneel, maar springen er nog niet uit. Wel moet gezegd worden dat de pilot er keurig uitziet, maar hoe gaat de serie er daarna uitzien wanneer men moet werken met een lager budget?

Het is afwachten of Supergirl de gewenste demografie weet aan te spreken. Superhelden zijn hot, maar dat vertaald zich nog niet in torenhoge kijkcijfers. Wat dat betreft is het een vloek en een zegen voor de serie dat deze te zien is op CBS. CBS heeft namelijk de meeste kijkers van de broadcastzenders. Maar, daar staat ook wat tegenover; er wordt ook meer verwacht dan bij de andere broadcasters. De pilot van Supergirl weet zich niet echt te onderscheiden van de andere pilots van de comicseries. De serie lijkt qua toon in ieder geval meer op The Flash, dan iets donkers als Arrow of Gotham. De serie is vanaf aankomende november te zien op maandag om 20.00 uur. CBS geeft de serie wel een gunstig tijdstip om een publiek te trekken. In november weten wij hoe groot dat publiek uiteindelijk wordt. Voorlopig is dit (nog) een girl, Super is het (nog) niet.
Volg Supergirl
Kara
Kara