9
Helgoned geeft "Suits - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Helgoned op 1 januari 2014.
1
0

Suits - Seizoen 1

Een mengeling van House, L.A. Law en de film the Secret of my Success met Michael J. Fox; zo zou ik Suits willen typeren. En het is een erg mooie mengeling geworden. De jonge Mike Ross (Patrick J. Adams) verdoet zijn tijd met hasj roken en examenfraude. Als hij voor veel geld een louche klusje voor zijn vriend Trevor doet, krijgt hij de politie achter zich aan. Op zijn vlucht komt hij per ongeluk middenin een sollicitatieprocedure voor een advocaat-medewerker terecht. Mike heeft een perfect geheugen, is analytisch sterk, maar heeft wel een probleem: hij heeft geen rechtendiploma. De succesvolle bedrijfsjurist Harvey Specter (Gabriel Macht) ziet toch wat in Mike en besluit hem aan te nemen.

De serie start met een anderhalf uur durende pilotaflevering. Dat biedt de makers kans om de belangrijkste spelers goed te introduceren. De jonge Mike Ross en zijn achtergrond wordt uitgebreid geschetst. Hij is opgevoed door zijn oma en heeft een aantal foute keuzes gemaakt. Als kijker krijg je door dat inzicht in zijn levensloop sympathie voor de hoofdpersoon. Zijn problemen, z´n jeugdvriend Trevor en diens ex-vriendin blijven Mike achtervolgen in dit eerste seizoen. Zijn werkgever Harvey Specter is ambitieus en zo succesvol dat hij zich inmiddels in kan kopen als partner van het advocatenkantoor Pearson Hardman in Manhattan, New York. Zijn bazin Jessica Pearson (Gina Torres, Firefly) heeft Harvey gedwongen een medewerker aan te nemen, vooral om zijn menselijke kant wat meer te ontwikkelen. Hij heeft daarom heel bewust de aparte vogel Mike binnengehaald. Omdat de achtergrond en drijfveren van Harvey niet meteen duidelijk zijn, blijft het nog even gissen naar wat Harvey precies van Mike verwacht.

De serie bevat een perfecte mix van spanning, humor en juridische intrige. De spanning komt van rechtszaken waar het bedrijf mee te maken krijgt en het geheim dat Mike met zich meedraagt. Alleen Harvey en zijn secretaresse Donna weten dat hij geen Harvard diploma op zak heeft. Een grote concurrent van Harvey op het kantoor Louis Litt, lijkt echter wel wat te vermoeden. Deze sluwe Louis Litt (prima gespeeld door Rick Hoffman) is toevallig ook nog eens de begeleider van nieuwe medewerkers. Omdat Mike in het begin veel aan zijn lot wordt overgelaten gaat hij vaak te rade bij zijn aantrekkelijke collega Rachel.

Harvey Specter is succesvol, maar ook bijzonder zelfingenomen en arrogant. Hij is een scherpzinnige pleiter, heeft een uitgebreid netwerk en is altijd perfect gekleed. Hij heeft ook een speciaal oog voor details, op dat vlak spreekt hij dus dezelfde taal als Mike. Net als dokter House lost Harvey zaken in de meeste afleveringen op door gebruik te maken van terloops benoemde feiten of opmerkingen. De chemie tussen Harvey en Mike ontwikkelt zich geleidelijk in dit eerste seizoen. Naarmate de in het begin onzekere Mike leert van zijn fouten en doorzet, verandert de relatie tussen de twee juristen (de ene met een Harvard diploma en de ander zonder).

In de afleveringen uit dit eerste seizoen staan meestal enkele rechtszaken centraal. Doordat die zaken met de nodige humor worden gebracht blijven de juridische feiten en details interessant genoeg voor de kijkers. De scripts zijn sterk en het acteerwerk sluit daar mooi bij aan. Ik vond ook de gekozen achtergrondmuziek prima, net als het begin- en eindthema van de serie. Gecombineerd met de chique aankleding en de skyline van Manhattan op de achtergrond maakt dit de show een lust voor het oog. De spannende afsluiting in de laatste aflevering is een perfecte opmaat voor seizoen twee. Het is dan wel belangrijk dat de serie zich blijft ontwikkelen, als Harvey alle zaken blijft winnen en alle spanning van de jonge hond Mike moet komen, dan wordt de serie te voorspelbaar.

Het eerste seizoen is in ieder geval een echte aanrader en het is mooi dat RTL4 de serie vanaf januari 2014 gaat uitzenden. Voor wie daar niet op kan wachten is dit seizoen ook al op DVD verschenen in Nederland. Die uitgave bevat een beperkt aantal extra’s (enkele weggesneden en alternatieve scènes en krap vier minuten aan bloopers). Enig minpuntje dat ik kan noemen is dat het audio commentaar bij een aantal afleveringen, dat wel op de Amerikaanse set is opgenomen, niet op de Nederlandse versie aanwezig is.
Volg Suits
One Last Con
One Last Con